Podnikatelský plán

 

Co musí obsahovat podnikatelský plán

 

Slyšeli jste to tisíckrát. Na začátku potřebujete Podnikatelský plán.

A tak ho uděláte...

 

... nebo se o to alespoň snažíte.

 

Nejdřív si vygooglujete, co to vůbec podnikatelský plán je.

Pak si stáhnete nejjednodušší univerzální šablonu, jakou na internetu najdete

a pak se do ní snažíte nasázet informace, které si myslíte, že do vašeho podnikatelského plánu zapadnou.

ALE... to je jako bych se já snažila nacpat do šatů univerzální velikosti.

 

Začnete se propadat do hluboké deprese, protože je to jen halda slov na papíře, kterým nerozumíte a užitek nikde.

 

Než se na něj úplně vykašlete, zkuste to s tímhle návodem ;)

 

 

 

 
 

Co znamená podnikatelský plán a podnikatelský záměr:

 

 

Podnikatelský záměr je....   překvapení... počkej si... záměr s jakým začínáte podnikat.

Pokud váš sen je, otevřít si kavárnu, musíte začít přemýšlet o tom, co pro to musíte udělat.
 

Podnikatelský plán je postup, JAK to uděláte.

 

 

Oficiální definice podnikatelského plánu zní:

Dokument vyjadřující rozsáhlý soubor myšlenek a faktů týkajících se jednoho podnikatelského projektu.
Brrr... radši se mrkněte na video dole
 
Lidská definice:
Podnikatelský plán říká, jak si to své podnikání představujete.
Součástí podnikatelského plánu je plán marketingový a ten popisuje, jak ty své představy hodláte zrealizovat.
A také finanční plán, který jasně říká, kolik vás ta realizace bude stát a kolik vyděláte.
 
 
 
 
 

Co by měl obsahovat podnikatelský plán:

 
Základem je, PROČ vlastně takový plán vytváříte.
 
Těch důvodů může být několik a od nich se odvíjí to, jak moc rozsáhlý takový ,,soubor myšlenek a faktů" :D musí být.

I to, jak takový podnikatelský plán vytvořit.

 
Pokud sestavujete podnikatelský plán pro banku, např. když žádáte o půjčku, je jasné, že bude třeba, aby byl skutečně podrobný. A největší pozornost se bude upírat k části s finančním plánem.
 
Pokud sestavujete podnikatelský plán pro úřad práce, např. abyste dostali nějakou finanční dotaci na zahájení podnikání, nebo na zaměstnance, pak bude třeba rozvést i to, jakým způsobem bude taková případná dotace využita.
 
Pokud ho sestavujete pouze pro sebe a nepotřebujete dopodrobna vylíčit svou vizi někomu, kdo vám nevidí do hlavy, nemusí být tak detailní. Tehdy se budete soustředit jen na nejdůležitější body.
Jak vytvoříte produkt, nebo službu, jaké budete mít v určitém časovém horizontu náklady a jaké zisky, kolik venku běhá potenciálních zákazníků a jestli jich zbyde dost i po tom, co se objeví konkurence. ( Ideálně i co uděláte, až se to stane )
 V poslední řadě... jak ten svůj produkt dostanete k zákazníkům.
 
 

 

Co obsahuje podnikatelský plán?

Osnovu podnikatelského plánu:
 
  1. časovou osu
  2. finanční plány
  3. analýzu konkurence
  4. swot analýzu
  5. příslib zákazníkům
  6. vlastnosti služby
  7. způsob komunikace
  8. konkrétní postupy
 
Neděste se, všechno si vysvětlíme :)
 
 
Časová osa
 
Potřebujete ji proto, abyste mohli sledovat, jestli jste se vůbec vydali správným směrem.
 
Obsahuje bod, kde se nacházíte.
Pak bod, kde chcete být - váš cíl.
 
Tím cílem může být konkrétní výše příjmu, ale i třeba nový dům, prestižní školné pro děti, cesta kolem světa, nebo pořádný bourák.
Každý má jinou motivaci toho cíle dosáhnout.
 
 
Cíle v byznys plánu
 
Pokud již nějakou chvíli podnikáte a udělali jste tu chybu, že plán nemáte, můžete osu protáhnout i zpětně. A zanést do ní v odpovídajícím měřítku svou historii.
 
 
 
 
 
 
 
Pomáhá vám sledovat, jak se vaší firmě daří. Jestli se ke svému vysněnému cíli pohybujete tou rychlostí, jakou jste si plánovali.
 
finanční část podnikatelského plánu
 
 
Analýza konkurence
 
 
Konkurence je každý, komu ukusujete zákazníky z tržního koláče. Koho připravujete, nebo můžete připravit svou službou/produktem o peníze.
 
Pomáhá vám naplánovat, jak se s konkurencí vypořádat a zajistit si dostatečné množství zákazníků.
 
 
 

Swot analýza

Díky ní jste schopni navrhnout svou službu/produkt tak, abyste využili své silné stránky a eliminovali dopady těch slabých. Dokázali předejít budoucím hrozbám a včas vystihli a využili přicházející příležitosti.

 

Příslib

Pomáhá vám slovy vyjádřit, v čem tkví výhody vaší služby / zboží a jak děláte život svých zákazníků lepší.

Takové přísliby najdete i na stránce VA Akdemie

 

příslib podnikatelského plánu

 

Vlastnosti služby

Popisuje, z čeho se vaše služba/produkt skládá. Co umí.

Stejně, jako to vysvětlujete v podnikatelském plánu, je třeba to vysvětlit lidem tam, kde se prezentujete.

 

co služba v podnikatelském plánu umí

 

Komunikace

Popisuje, jak přesně plánujete vykřičet do světa zvěst o vás, vaší službě a jejích přínosech.

 

Konkrétní postupy

Jak to všechno hodláte krůček po krůčku realizovat.

 

 

Jak vypadá podnikatelský plán

 
 
 
 
Je jasné, že podnikatelský plán restaurace bude jiný, než podnikatelský plán třeba pro eshop. Každá cílová skupina, které vaše služby a produkty slouží, funguje jinak. Podle toho se liší i to, jak ji oslovit, jak zaujmout a jak jí pomoct.
 
Dřív, než si sednete ke klávesnici, je potřeba udělat pár kroků, bez kterých se neobejdete.
 
 
 

Marketingový plán

 
 
Je první krok.
Pomuže vám udělat si jasnou představu o tom, jak má produkt, nebo služba vůbec vypadat a jak by měla vaše firma fungovat. Protože...
 
Když to víte, ...
když víte, kolik vás poskytnutí služby, nebo vyrobení produktu bude stát
kolik vás bude stát její distribuce k zákazníkům
i vaše propagace... a získání 1 zákazníka
( včetně všech nástrojů, které k tomu využijete )
 
pak je dobré vzít do ruky kalkulačku a začít počítat.
 
Jaká by měla být cena produktu
a za jak dlouho do svého finančního cíle dorazíte.
 
A voilà...
jako kouzlem máte hotový finanční plán, ani o tom nevíte :D
 
 
 
Prvním krokem marketingového plánu je šablona ideálního zákazníka.
Jaké má on sny a cíle?
Tak zjistíte jeho potřeby. Na základě toho, navrhujete produkt, nebo službu. Takže...
 
 
 
,,Co vašemu zákazníkovi nejvíc pomůže?"
 
 
 
Tady platí přímá úměrnost.  Čím VĚTŠÍ problém pomůžete zákazníkovi vyřešit, tím větší HODNOTU pro něj vaše služba má. Tudíž i o to větší cenu je ochoten zaplatit.
 
Samozřejmě... musíte to řešení mít. Takové, za které jste ochotní dát hlavu na špalek a garantovat výsledek.
Ne tak, aby tu garanci lidé zneužívali. To víte, že to zkusí... a pak prskaj, když to nevyjde,
( to se dělo v Marks a Spencer v takové míře, že v ČR museli na rozdíl od jiných zemí EU tu záruku zboží upravit z 1 roku na konkrétní počet dní. To jsem se za čechy teda styděla. Fakt normálně nosili bundu ten rok a pak ji přišli vrátit, že jim nevyhovuje )
ale když jasně stanovíte HRANICI, tak najdete rovnováhu.
 
Takhle může taková garance vypadat:
 
 
 
 
Proč to vůbec zmiňuji...
 
Když dojde na stanovení ceny vaší služby, nebo produktu, je třeba počítat s tím, že někdo zboží vrátí. Svetr bude malý, spotřebič moc velký a vy budete mít výdaje za dopravu, náklady na reklamu ( na získání jednoho zákazníka. )
 
 
Takže... teď spolu udělejme první krok. Šablonu ideálního zákazníka.
 
Ideální zákazník v podnikatelském plánu
 
 
 
 
 
 

 

 

 

Markéta Bouhaniková virtuální asistentka

Markéta Bouhaniková je první dámou VA Akademie, členkou Mezinárodní Asociace Virtuálních Asistentů a autorkou Učebnice pro Virtuální Asistenty.

Marketér tělem i duší. Přednáší o sociálních médiích, je lektor a odborný poradce pro virtuální asistenty.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

E-BOOK ZDARMA

Jak se stát

virtuálním asistentem

 

 

Přivýdělek z domova

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Tipy ZDARMA
 
 
Nástroje pro VA
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
ZDARMA KE STAŽENÍ:
 
 
 
 
Slovníček pro virtuální asistenty
Stačí zadat e-mail, kam ho máme poslat.
Můžete si ho, pokud chcete, také zakoupit za 20,-. V tom případě nás kontaktujte emailem.