Jak probíhá perfektní klientský brief a jak se na něj připravit
Co to je klientský brief a k čemu je dobrý?
Dokonalá souhra firmy a virtuálního asistenta závisí stejně, jako u většiny věcí v životě,... na kvalitních základech a dobré komunikaci oběma směry.
Už při prvním rozhovoru s klientem ( nebo potenciálním klientem ) začínáme sbírat informace.
Klientský brief je série otázek, které by měl klient zodpovědět, než se VA do projektu pustí.
- Pomáhá identifikovat největší firemní výzvy.
- Pomáhá oběma stranám definovat úspěch
- Srovnat klientův budget s jeho očekáváním a možnostmi
Aby pro firmy a podnikatele nebylo množství, nebo znění otázek překvapivé, je dobré se připravit na to, co přijde :)
Od zadání obyčejného úkolu, přes zadání správy soc. sítě, ppc, psaní textů ( copy ), emailové komunikace a kampaní vč. Newsletterů, nebo popisků zboží pro e-shop...
Abychom mohli zmapovat propast mezi klientovými cíli a současným stavem, musíme se hlouběji ponořit do cílů dílčích, jejich historických metrik (pokud je firma má) a průzkumu.
Bez nich by bylo navržení jakéhokoli postupu JEN HÁDÁNÍ.
Potřebujeme udělat vlastní průzkum, než můžeme přijít s konkrétním konečným řešením. Nejdůležitější poznatky přicházejí přímo od zákazníků.
V tréninku VA Akademie se virtuální asistenti učí, na co se ptát a jak. Samozřejmě, jak s posbíranými informacemi naložit dál. :)
Pokud je virtuální asistent zaměřen na konkrétní obor, čas i náklady na průzkum ( a hlavně na dodatečné testování) se omezí na minimum, protože spoustu informací o cílových skupinách už má v záloze :)
Co při briefu řešíte:
- Začínáme od konce. Co je cílem klienta. Čeho chce dosáhnout?
- Soustředí se na klientův problém a navrhovaná řešení s ohledem na jeho rozpočet
- Popis cílů, kterých se klient snaží dosáhnout
- Vysvětlení problému... i to do jaké míry si ho klient uvědomuje. Jak jej řešil, nebo se snažil řešit v minulosti s jakou odezvou.
- Klientův budget na řešení problému
- Časová osa
- Navrhovaná řešení okamžitá, dlouhodobá
- jak bude měřit úspěšnost
Klientský brief můžete zapsat v klíčových bodech, nebo provést podrobný brief. Čím podrobnější, tím lepší.
Na co se při klientském briefu soustředíte:
1) Celkové pozadí
pokud se virtuální asistent na obor nezaměřuje, tak bude třeba popis oboru a postavení firmy v rámci oboru. Firemní historie, branding, příslib firmy - value preposition
2) Cíle
a dílčí kroky firmy, časová osa - víc návštěvníků webu ( x/měs), víc prodaných produktů ( x produktů/měs) , ale třeba i konzistentnější branding
3) Cílová skupina
Kdo je ideální zákazník / či a jaké jsou jeho variace. Jaká je jeho informovanost (stadia povědomí)
4) Konkurence
kdo to je, její silné a slabé stránky
5) Problém
popis klientova problému/ů kterých si je vědom, rozbor těch, kterých si vědom není
6) Řešení
navrhovaná řešení, která lze aplikovat okamžitě i dlouhodobá řešení. Návratnost investice ( ROI ) těchto řešení
7) Vysvětlení
klientovi, proč je navrhované řešení odpověd na klientův problém vč. silných a slabých stránek konkurence. Popis toho, jak přesně řešení dosáhne návratnosti investice.
Podle toho, na jakém projektu budete pro klienta pracovat...
Při klientském briefu je třeba předat:
Přístupové informace do nástrojů ( pokud je klient má ) :
- Přizvání do Google Analytics ( Dáte klientovi email pro pozvánku)
- CRM
- Testovacího nástroje
- Nástroje pro sledování chování
- Personalizaci
- Emailového nástroje
- Facebook Ad Manageru
- Landing Page (pokud nepoužívají Mailchimp a není součástí )
Vizuály a grafika firmy:
Logo, fonty, firemní paleta barev atd.
Dosavadní výsledky (alespoň za půl roku) :
- Průzkumů
- KPI - Soc sítí, webu, emailů
- Testování
Jestliže firmy nemá historické výsledky, budete muset průzkum, testovaní i ostatní věci dělat vy. Tudíž upozorněte klienty na to, že cena služby půjde nahoru, stejně jako to ovlivní časový horizont projektu ( Viz video a téma proč si vybrat obor zaměření)
( Pokud je cokoli z toho, co jsem zmínila, pro vás nové, nebojte. V tréninku VA Akademie si vše osaháte . Vždyť přeci vaše firma bude váš první ,,klient". Tudíž jste první, komu to musí fungovat :)
Standardní operační procedury/ Standartní pracovní postup VZOR ke stažení
Průzkum trhu pro virtuální asistenty
Markéta Bouhaniková je první dámou VA Akademie, členkou Mezinárodní Asociace Virtuálních Asistentů a autorkou Učebnice pro Virtuální Asistenty.
Marketér tělem i duší. Přednáší o sociálních médiích, je lektor a odborný poradce pro virtuální asistenty.