Druhy klientů ( i ty ohrožené) vyskytující se na našem území
Střední Evropa a zejména Česká republika je díky svému klimatu ideálním prostředím pro výskyt nespočtu druhů klientů.
Když chcete sbírat houby, je dobré znát, které jsou jedlé a které ne. Pro vaše vlastní bezpečí.
Pokud se vydáte do divočiny ve světe virtuálních asistentů, je dobré znát druhy klientů se kterými se můžete setkat a naučit se je rozlišovat. Abyste věděli, kteří vám zkomplikují život a naopak, se kterými je radost pracovat.
Setkáte se nejčastěji s těmito druhy:
Yetti ( někdy také přezdívaný Big Foot, nebo Sněžný muž)
Tento druh klienta byl již několikrát spatřen, ale málo kdy se s ním setkáte. Vyskytuje se opravdu výjimečně a patří mezi nejohroženější druhy.
Takový klient si je vědom, že o činnosti, kterou nabízíte jako službu, nic neví. Že ji nerozumí a ví, že ji uděláte lépe než on. Důvěřuje vám a ví, že mu můžete pomoci. Proto se na vás obrací.
Rád si poslechne co a proč děláte tak, jak děláte, přispívá aktivně svými zkušenostmi i nápady a nechá si poradit.
Ferda mravenec
Tento druh klienta byl od začátku přesvědčen, že zvládne všechno sám. Původně si myslel, že vás nepotřebuje a pustil se do všeho po hlavě. Když mu firma začne padat na hlavu a hroutit se, obrátí se na vás a čeká okamžitý zázrak, který jméno jeho firmy, jeho, příp. celou firmu zachrání.
K vám se dostane jen část těchto jedinců. A to ta, která si včas uvědomí, něco dělá špatně.
Tito lidé mají tendenci se vyptávat, aby zjistili, kde dělali chybu.
Na druhou stranu, když vidí, jakým jste přínosem, o to vděčnější jsou. Bývají skvělými posly a roznášejí o vás dobré reference dál.
Ta druhá polovina si vede bídně, zkazí si reputaci, zdraví, nebo rovnou zkrachuje a viní z toho společnost, ekonomiku, sousedy i globální oteplování. Na tu zapomeňte.
Klienti typu Hanzelka a Zikmund ( životu nebezpečný)
Tento klient všechno ví, všude byl a v Piheli dvakrát. Ví nejlíp, co byste měli dělat.
Jeho hlavním požadavkem je, aby byl lepší než ostatní a vydělal hodně peněz. Aby se na velkou dálkou odlišoval od konkurence. Radí vám... a jeho nejčastější věta zní - ostatní to dělají takhle, tak my bychom to měli dělat taky.
Když před něj položíte výherní tiket do loterie a starý telefonní seznam, vybere si si seznam, protože je v něm víc papíru a myslí si, jak vám to natřel. Podceňuje vás.
Pokud na takového klienta narazíte, zkuste mu trpělivě vysvětlit, proč děláte věci tak, jak je děláte.
Ty nadějnější přesvědčíte. Pokud ne, zbavte se ho. Takový klient často vyžaduje věci, které ho mohou poškodit. A pokud mu vyhovíte, bude vinit vás a zkazíte si svou reputaci.
Zejména na Českém území žijící druh – Dyndal obecný
Využije zkušební dobu, příp. testovací balíček zdarma a chce v jeho rámci ideálně všechno a na pořád. Když vás neukecá, zaplatí si tu nejlevnější službu, kterou nabízíte a neustále zkouší, co přihodíte.
Jak poznat dobrého obchodníka od Dyndala obecného?
Dobrý obchodník zkusí, co všechno za své peníze může dostat, ale když mu ukážete hranici, respektuje ji.
Dyndal obecný:
Stále si stěžuje na nedostatek financí i když mu zdvojnásobíte obrat, bude mít potíže s placením a vyžadovat slevu.
Nikdy nevyjednává strategií win - win. Nerespektuje práci ostatních a je překvapený, když se to ve světe podnikání obrací proti němu.
Vyžaduje abyste se mu věnovali ideálně 24/7 a připravuje vás o čas, který můžete strávit činností, která vám vydělává.
Odmítá investovat do rozvoje firmy a diví se, že se firma nerozvíjí.
Odmítá přijmout fakt, že za průměrné investice dostane jen průměrná řešení.
Pomoci mu stejně nemůžete, protože si sám pod sebou časem stejně podřízne větev.
Pro vás naprosto neperspektivní druh klienta. Od takového rychle pryč!
Méně častý, ale nezanedbatelně zastoupený druh – Trendy Dandy
Je mu jedno, co děláte. Nemá žádné zvláštní požadavky a nic moc od vás nečeká. Platí si vaše služby proto, že jsou virtuální asistenti nový trend a on jde vždycky s dobou.
Je to pro vás výhodné, jelikož se o vás zmíní při každé vhodné příležitosti, aby se ukázal. Jen musíte lidem častěji vysvětlit, co vlastně je náplní vaší práce, jelikož on to neví. Je otázkou, jestli vás práce pro takové klienty naplňuje.
Na našem území se naštěstí nejhojněji vyskytuje klient tzv. Surfař
Tento druh klienta začal vést svou firmu se zanícením. Krok po kroku se učil všechno, co je k jejímu hladkému chodu třeba. Většinu činností sám ovládá a rozumí jim, proto se jeho firma úspěšně rozběhla.
Práce se na něj ale navalila, jako velká vlna a tak mu na některé činnosti nezbývá tolik času, kolik ví, že je třeba.
A to je důvod, proč se na vás obrací.
Tento druh klienta rozumí tomu, co děláte. Pozná, že to umíte a skvěle se s ním komunikuje. Má vlastní zkušenosti, kterými vám často rozšíří obzory.
S takovým je nejčastěji navázána dlouhodobá spolupráce. Je dobré si ho předcházet a někdy mu vyjít vstříc nad rámec vašich povinností.
Je to druh klienta, kterého chce každý mít.
Pokud jste se setkali i s jinými druhy klientů, budu ráda, když o nich podáte hlášení naší akademii třeba na Facebooku :)