Brief s novým klientem

15.02.2016 10:18

Když začínáte pracovat s novým klientem, potřebujete o něm získat základní informace, abyste mohli vystihnout jeho potřeby. Na co se ale přesně ptát a které informace jsou pro vás důležité?

Základní otázky:

• Jaký druh služeb, nebo produktů firma poskytuje
• Co je pro firmu typické, nebo čím je firma výjimečná
• Kdo je jejich ideální zákazník/cílová skupina
• Jaké jsou plány firmy do budoucna, čeho hodlají dosáhnout ( ideálně v krátkodobém i dlouhodobém měřítku.
• Jaká je jejich představa o využití vašich služeb. Pro jaké účely si vás chtějí najmout?
• Jaká jsou jejich očekávání.
• Jaké jiné služby firma outsourcuje, neboli využívá zvenčí?

Ideální je vytvořit si dotazník a každému z klientů ho zaslat ještě před konzultací.

Co dalšího by měl takový dotazník obsahovat:

Další informace samozřejmě závisí na druhu služeb, které nabízíte.

  • Jména a adresy, telefonní čísla (soukromá i pracovní).
  • Jaký druh komunikace klient upřednostňuje. E-mail, telefon ?
  • Pár osobních informací, jako důležitá data ( narozeniny, výročí, důležitá data v rodině, jména manželky a dětí a jejich věk) .
  • Webové stránky a sociální sítě.

Když máte v ruce všechny potřebné informace, nebojte se pro klientysestavit stručný seznam toho, s čím vším jim můžete pomoci. Možná se na Vás obrátili jen s nějakou drobností a ani nemají představu, co jim můžete nabídnout.

Na rovinu řekněte, když něco neumíte, nebo dělat nechcete. Je dobré uvést důvod.

Pokud přijímáte zakázku která není 100% váš šálek čaje, je prozíravé spojit s dalším virtuálním asistentem, ideálně s jinou specializací. (  Doporučuji také proto, že vždycky potřebujete mít někoho v záloze, kdyby se vám cokoli přihodilo )

Zeptejte se na jakékoliv nejasnosti. Je lepší si připadat hloupě, když se ptáte, než vypadat hloupě, když něco zvoráte, protože jste se nezeptali.  Vím, že z klasického zaměstnání je většina z vás zvyklá neklást otázky, ale pro plnění úkolů tak, jak si představují klienti, je představa o tom co potřebují, zásadní věc. Správná komunikace je při přijímání úkolů klíčová.

Dál je třeba vědět, kdo je ve firmě ohledně zadávaného úkolu oprávněn jednat a jestli na na úkolu spolupracují další lidé.

Vždycky se na penězích dohodněte předem. Vždycky!!! A nechte si předem zaplatit. Počítejte s tím, že nový klient si vás také bude oťukávat. Klidně je lepší se ze začátku dohodnout na menší zakázce, ať oba víte, na čem jste. Bude chvilku trvat, než se sehrajete, tak je na to upozorněte. Je to stejné jako u klasických zaměstnanců.

Prostudujte si firemní stránky a klidně si firmu oťukejte na Googlu, ať … jste prostě v obraze. Nikdo
nemá rád překvápka. Na zálohu pracujte pouze s prověřenými zákazníky.

Tak a teď jste připraveni ke startu. Držím vám palce.

Pokud si potřebujete cokoli ujasnit, pište mi do zpráv na Facebooku :D