Email marketing
Co je email marketing
Více zde: https://www.va-akademie.cz/pfbmc/jak-ziskat-klienty/
Proč je email marketing důležitý pro malé firmy
Jak vypadá úspěšná emailová kampaň
Co je třeba k vytvoření úspěšné emailové kampaně
- Šablony ideálních zákazníků, abyste věděli co posílat
- Zmapovaná cesta zákazníka, abyste věděli, kdy to posílat
- Strategický plán rozesílání kampaně, abyste věděli, jak to posílat
- Sestavit a napsat obsah emailů, abyste měli co posílat
- Umět zacházet s kterýmkoli nástrojem, který vám s vytvářením kampaní pomůže
Email marketing software
Personalizace emailů
Základním předpokladem udržení pozornosti je, zasílat relevantní obsah.
Aby se vám to dařilo, můžete vytvářet maillistů několik, podle zájmů publika. Nebo mít jeden velký maillist a dělit ho podle tzv. Tagů ( a podle zájmu) nebo podle zaujetí obsahem z předchozích emailů atp.
Můžete kontakty také třídit podle data, kdy se registrovali. Stejně tak podle místa , jmen, atd.
To vám dává skvělou možnost, třídit návštěvníky podle toho, co je zajímá.
Můžete rozesílat zprávy o akcích podle místa pobytu, nebo automaticky rozesílat novinky podle konkrétních zájmů.
Př.:
Vytváříte-li newslettery např. pro sportovní e-shop, můžete rozlišit čtenáře na lyžaře, fotbalisty, plavce atd. A dál jim již posílat jen věci, které je opravdu zajímají.
Pokud totiž uděláte stejnou chybu, jako mnoho jiných firem a budete lidem zasílal novinky, které nejsou středem jejich zájmu, přestanou je zkrátka číst a časem skončí mezi spamem.
V MailChimpu, stejně jako v ostatních takových nástrojích, můžete vytvářet jednotlivé e-maily, nebo celé sady e-mailů.
Dobré je, vytvořit hned na začátku sérii uvítacích e-mailů a využít ji k rozřazení čtenářů hned na začátku podle jejich preferencí.
Nabídnout jim možnost sami si určit, co je zajímá.
E-maily se odesílají automaticky, ihned jak návštěvník odešle svůj kontakt, v intervalech, které si sami zvolíte.
Při vytváření série e-mailů můžete nastavit, v jakém intervalu se mají rozesílat, v jaký čas a komu.
Stejně tak se mohou zprávy samy odesílat v závislosti na chování odběratele zpráv.
Např. když klikl na odkaz v určitém e-mailu, jestli na email odpověděl atd.
MailChimp měří plno věcí a údaje o nich zaznamenává.
Máte tak přehled o úspěšnosti svých e-mailových kampaní, ale také o nejvhodnější době pro rozesílání e-mailů.
Pro mne je to např 16:00, ale u vás to může být třeba v 9 ráno.
Vždy záleží na vaší cílové skupině a jejím chování během dne.
Můžete si také nastavit doručení pošty v požadovanou dobu v závislosti na časových pásmech.
Takovouto sadu e-mailů stačí vytvořit jednou.
MailChimp už pak zprávy kombinuje a rozesílá automaticky sám, podle vámi zadaných parametrů. Takže hodně práce ze začátku, ale pak už máte klid. Pak už prodeje probíhají v podstatě samy.
Máte tak dostatek času, věnovat se klientským projektům a zákazníkům, namísto starostí o to, kdy a kde získáte příští zakázku.
Doporučuji ze začátku vytvořit třeba několik různých sérií e-mailů a otestovat, která funguje nejlépe.
Vyhodnocujete úspěšnost jednotlivých emailů i celých kampaní
V Mailchimpu si můžte porovnat své výsledky nejen vlastních kampaní mezi sebou,... ale i jak si stojíte oproti ostatním podnikatelům ve vašem oboru.
Měříte otevírání, prokliky ( pokud email odkaz obsahuje), úspěšnost s jakou se vám daří pozornost udržet a následně i úspěšnost uzavřených prodejů.
Ukáza jedné z mých kampaní. Krásně vidíte, jak má první email nejvyšší otevření i proklik. Posléze se pozornost i zaujetí snižuje. Na 10. emailu je třeba ještě zapracovat.
Mailchimp má i aplikaci do mobilu, takže když po čase dostanete obsesi, jako mám já, ( a uvidíte, že až vás marketing chytne, tak ji na tuty dostanete :.) tak máte nejdůležitější čísla vždycky po ruce. Máte tak přehled o nejdůležitějších metrikách, jako je počet leadů za den, měsíc a od posledního odeslání emailu.
Aplikace nenabízí tolik podrobností, jako Mailchimp v prohlížeči, kde můžete vidět i podrobnosti jako zdroje kontaktů, celkové zaujetí emailového publika atd.
Výhodou online nástrojů je, že s nimi pracujete prostřednictvím internetového prohlížeče, takže i když neovládáte angličtinu, můžete použít rozšíření s překladačem, nebo rovnou zabudovaný překladač, podle toho, který prohlížeč používáte a nemusí vás jazyková bariera nijak trápit.
Jak funguje email marketing
K jejímu sběru může posloužit registrační formulář na vašem webu, fb stránce, nebo třeba i okno chatu.



Okno chatu

To poslední, co si lidé přejí, je, dostávat víc e-mailů, než už dostávají.
Vetšinou dobře funguje, získání kontaktu výměnou za nějakou hodnotnou informaci. Třeba kupon, e-book, ale stačí i vlastní newsletter.
Pokud publikujete opravdu zajímavé články, lidé budou rádi dostávat upozornění, že nějaký nový vyšel, budou je rádi otevírat i číst.
V okamžiku, kdy vám poskytne návštěvník stránky svůj kontakt, posunul se zase o něco dál na své nákupní cestě.

V tomto okamžiku začínáte opravdu budovat vztah s potenciálním klientem.
Když mu nabídnete něco, co pro něj bude mít opravdovou hodnotu, je to skvělý způsob, jak udělat dojem.
Pozor! Vysoká hodnota neznamená vysoká cena!
Na jeho správném zvolení závisí, jak kvalitní potenciální zákazníky získáte.
Při jeho vytváření mějte před očima vašeho ideálního zákazníka. Co opravdu ocení?
Může to být e-book s návodem, ale i třeba zajímavý pracovní list, který mu pomůže překonat, nebo naplánovat překonání nějakého jeho problému.
Pro vytváření e-booků je Canva jako dělaná. Dokonce poskytne alespoň základní ochranu proti kopírování.
Stačí zvolit požadovaný formát e-booku, např. A4 a stáhnout jako PDF for print.
Seznamy získaných kontaktů si rozdělte podle zájmů, nebo ideálních zákazníků, abyste mohli rozesílat obsah, který je opravdu relevantní.
Mohou vám v tom pomoci různé druhy Lead Magnetu, na základě kterého se čtenář registroval.
Třeba ...když jste zaměřeni na zdravý životní styl...
Jiný Lead Magnet bude zajímat výživové poradce se zájmem o pomoc s publikací blogových článků a jiný bude fungovat na fitness trenéry, se zájmem o pomoc se správou sociálních sítí.
Pro budování vztahů s klienty a zákazníky je e-mail skvělým prostředkem.
Je nenákladný a můžete ho přizpůsobovat cílovým skupinám, jak je se vámi líbí.
Způsoby jak budovat a udržovat vztah s klienty a zákazníky si volí každý sám.
Pro vás bude skvěle fungovat, když svým zájemcům budete zasílat nějaké užitečné rady, týkající se vašich služeb.
Třeba, jak jim karty google pomohou, dostat se na vámi naplánovanou schůzku včas i při dopravní zácpě.
Nebo tipy, jak strávit volný čas, ušetřený spoluprací s vámi.
Obsah e-mailů by měl čtenáře bavit a motivovat ke spolupráci. To, že by jim měl ukázat, že umíte svou práci, neznamená samochválu. Ale opravdový důkaz. Vaše články, návody a recenze spokojených klientů, budou to pravé.
Druhy emailů
Emaily můžeme rozdělit do dvou základních skupin:
Hromadné (1: mnoha lidem) – určené lidem, kteří se registrovali na vašem webu, stránkách sociálních sítí atd.
Transakční ( 1: 1) - určený jen jedné osobě, kterou bývá většinou zákazník, po provedení transakce
1) HROMADNÉ EMAILY
3 základní typy hromadných emailů a kdy je použít
Propagační emaily a nárazové prodejní emaily
Obsahují nabídku služeb (či produktů) kterou zasíláte zaujatému seznamu potenciálních zákazníků, nebo jeho části.
Zasílají se, když máte zvláštní nabídku. Počítejte s tím, že někomu se to nebude líbit, ale s tím se srovnáte. Nemohou čekat všechno zadarmo. Pokud ano, je to jejich problém, ne váš.
Newsletter
Většinou zasílaný pravidelně v týdenních, čtrnáctidenních či jiných intervalech. Obsahují informace, které jsou pro odběratele hodnotné, případně link na ně. ( Např. odkazy na nové články na vašem blogu)
Nejen pro vás. Ale i pro vaše klienty je Newsletter parádní příležitostí, jak s nimi udržovat kontakt. Jinak sejde z očí, sejde z mysli :(
Newslettery jsou určeny k budování důvěry. Často na ně dostáváte odpovědi od čtenářů a navazujete kontakty.
Přehledy
Zasílají se v pravidelných intervalech ( např. měsíčních). Obsahují přehled článků za celý měsíc. Jsou krátké, stručné, a bohaté na odkazy.
Fungují nejlépe, publikujete li hodně obsahu, nebo naopak, pokud pokud neprodukujete dostatek vlastního obsahu a zveřejňujete obsah vašich strategických partnerů ze stejného odvětví ( vhodné zejména ze začátku. Stejným způsobem můžete postupovat i na sociálních sítích, sdílením článků jiných autorů)
Budujete důvěru, ukazujete váš přehled o daných tématech a problematice.
2) TRANSAKČNÍ EMAILY
5 typů transakčních emailů
Transakční emaily obecně jsou otevírány a čteny častěji a proto jsou pro vás skvělou příležitostí, jak dostat k vašim čtenářům to, co máte na srdci.
Upozornění
Email odeslaní na základě důležitých změn ve vaší firmě, jako je třeba zvýšení cen vašich služeb.
Nebo je např. některá z vašich služeb znovu dostupná.
Lze jich využít ke zvýšení prodeje např. tím, že každý, kdo si předplatí vaše služby na jisté období, může je získat ještě za starou cenu
Emaily založené na předchozí akci
Emaily odeslané návštěvníkům vašeho webu, či seznamu potenciálních klientů, na základě toho, co udělali, nebo neudělali. Např. Odeslaný těm, kdo otevřeli váš email, ale neklikli na odkaz v něm.
Potvrzovací emaily
Email, který obdrží každý, kdo se registruje k odběru vašich novinek. Většinou obsahuje text typu prosíme potvrďte vaše přihlášení.
Účtenka/faktura
Email, který obdrží zákazník po objednání vašich služeb. Můžete k němu připojit nějakou malou výhodnou nabídku.
Abyste zamezili nespokojenosti čtenářů, dodržujte pravidlo 80:20.
Neustálé bombardování čtenářů nabídkami zboží a služeb, je stejné, jako spamování zdi na facebooku fotkami produktů. Jednou za čas je to prima, ale pořád? To nikoho nebaví.
Jistě sami dostáváte novinky ( newslettery ) z vašich oblíbených stránek, nebo obchodů. Řada firem je ke komunikaci se svými zákazníky využívá. Kolik z nich opravdu poctivě otvíráte a kolik vás skutečně zajímá?
Jak email marketing pomáhá firmám
Je celkem jasné, že nemluvíme o několika e-mailech denně, ale časem o stovkách e-mailů.
K rozesílání většího množství e-mailů se používají nejrůznější e-mailové nástroje, jako je MailChimp, AWeber, MailerLite, Mad Mimi a spousty dalších.
(Já pracuji s MailChimpem a při tréninku se učíme také s ním, takže příklady budou z něj.)
MailChimp má pro začátek tu výhodu, že prvních 2000 kontaktů je zdarma, takže je pro start podnikání a hlavně pro učení se, ideální.
Protože nepotřebujete rozeslat 10.000 emailů, ale mít pokud možno co největší seznam kontaktů.
Pokud chcete, aby se e-maily odesílali automaticky, bude třeba placená verze. ( kolem 200/měs) Cena se zvyšuje s rostoucím počtem vašich kontaktů. Ale nijak razantně.
(Pokud chcete v rámci tréninku používat automatické rozesílání zdarma, učíme se použít Mad Mimi. )
Jak funguje email marketing
Registrační formuláře na webové stránce jsou s MailChimpem propojeny skrze tzv. Landing Page.
To je zabezpečená, šifrovaná stránka pro sběr kontaktů a citlivých informací, jako jsou údaje z kreditní karty atd.
V okamžiku, kdy návštěvník zadá svůj email, Mailchimp zareaguje odesláním automatické emailové zprávy, kterou si sami vytvoříte.
Třeba uvítací e-mail, jaký jste dostali i vy, když jste vyplnili formulář na mojí stránce :D s ebookem Jak se stát virtuálním asistentem, a nejpopulárnějšími články z blogu.
Emailové adresy se ukládají do seznamů kontaktů.
Ty můžete různě filtrovat a třídit.
Vzhledem k tomu, že MailChimp zaznamenává každé otevření odeslaného e-mailu i kliknutí na příspěvek v něm, máte dokonalý přehled o tom, kteří lidé vaše emaily a články čtou a kteří ne.
Podle toho můžete své kontakty třídit na aktivní a neaktivní.
Záleží na vás, jak s neaktivními čtenáři naložíte. Já mám nastaveno jejich automatické mazání, takže těm už pak návody nechodí, ale každý má pro to jiný postup. Já má vyzkoušeno, že se mi lidé dříve, či později vracejí a registrují znovu. Klidně třeba po roce.
Pokud máte jinou zkušenost, můžete odběratele znovu a znovu zkoušet aktivovat. Třeba slevovým kuponem.
Související články které zajímají ostatní čtenáře:
Jak vytvořit poutavý Newsletter, aby u vás nakoupili i váhavci
MARKETINGOVÝ SLOVNÍČEK

Markéta Bouhaniková je první dámou VA Akademie, členkou Mezinárodní Asociace Virtuálních Asistentů a autorkou Učebnice pro Virtuální Asistenty.
Marketér tělem i duší. Přednáší o sociálních médiích, je lektor a odborný poradce pro virtuální asistenty.