SWOT analýza od A do Z
Co je swot analýza...
SWOT analýza firmy jeden z prvních kroků při tvorbě marketingového plánu.
Začátek seriálu o podnikatelském plánu najdete ZDE
Má přímý vliv na to, nakolik bude firma dlouhodobě úspěšná a jak rychle. Vypracovává se do tzv. swot matice.
Jaké výhody přináší, začínat podnikání swot analýzou?
Pomáhá vám vypořádat se s konkurencí, odhalit často skryté možnosti a definovat váš USP - Unique selling proposition. Váš ODLIŠOVAČ.
SWOT analýza identifikuje vaše:
Co je cílem SWOT analýzy
Cílem SWOT analýzy je vyhodnotit počáteční situaci a naplánovat fungování firmy. ( viz. Podnikatelský plán v souladu s marketingovým plánem )
Co nejlépe využít své/firemní silné stránky, eliminovat ( nebo vyvážit ) ty slabé, předejít hrozbám a včas rozpoznat a co nejrychleji reagovat na příležitost.
Protože je podnikání třeba široká škála dovedností, je znalost svých silných stránek zároveň ukazatelem toho, jaké činnosti je lepší přenechat někomu jinému (a předejít tak případným potížím), nebo na čem je třeba více zapracovat. To v případě, že si na začátku podnikání nemůžete dovolit kompetentního člověka zaplatit. Což je téměř vždycky. Tehdy jste sami sobě správcem webu, sociálních sítí, analytikem i copywriterem.
Pokud si můžete dovolit někoho zaplatit, může být vaší slabou stránkou nedostatek znalostí...tedy alespoň do té míry, abyste poznali, jestli je schopný odvést svou práci .. ( To že někdo dělá svou práci, jak nejlépe umí, totiž neznamená, že ji dělá dobře.) Což se většinou projeví na vaší peněžence. A to je pozdě.
SWOT analýzou se nikde nechlubíte.
Takže není třeba ji přikrášlovat. Tím ubližujete sami sobě. Upřímnost, objektivita a citová nezaujatost je v tomto případě základ.
( Pokud jste budoucí virtuální asistent a odběratel emailů z VA Akademie...TOHLE je ten okamžik, kdy si berete k ruce pracovní list - Najdi svoje zaměření, který jste si jistě poctivě vypracovali hned po obdržení :) Pokud ne, najdete ho jako dárek hned ve druhém emailu uvítací série.)
SWOT má několik podob. Rezeznáváme...
SWOT analýzu firmy, nebo podniku a SWOT analýzu osobnosti.
Jak se dělá swot analýza
SWOT osobnosti
Tady hovoříme o vás, jako člověku. Proto se jí také někdy říká osobní swot analýza.
Hard skills - např. znalost práce s Wordem a Excellem, bezchybný psaný projev v anglickém, ale třeba i českém jazyce, řidičský průkaz na náklaďák atd.
i Soft skills - např. prezentační dovednosti, skvělý Time management, prodejní dovednosti
Hledáme, co využít ve svůj prospěch, co je třeba rozvinout i kompenzovat.
Jak sestavit osobní swot
Co jsou silné stránky ve swot analýze
Silná stránka je dovednost, vlastnost nebo rys osobnosti, který napomáhá nejen úspěšnému fungování v pracovní oblasti a mezilidských vztazích, ale také zvládání stresu, řešení náročných životních situací a dosahování vytyčených cílů.
Pokud totiž necháme lidi jednat v souladu s jejich silnými stránkami, najdou si svou cestu k úspěchu i místo v týmu a mají větší chuť se učit a dozvídat nové věci, protože tak jdou cestou, která je pro ně přirozená.
Je vědecky dokázáno, že rozvíjení silných stránek, dělá lidi šťastnější.
Z pohledu pozitivní psychologie má nějakou silnou stránku každý z nás. Silnou stránkou člověka může být to, že je vnímavý, nebo to, že je vytrvalý a odvážný.
Bohužel ve školách i ve společnosti se většinou zaměřujeme nikoli na rozvoj našich předností, ale na odstranění chyb. Výsledkem přístupu zaměřeného na nápravu nedostatků je, že lidé neznají své silné stránky a v dospělosti často dělají práci, která je nenaplňuje, protože není v souladu s jejich přirozeností. Ztrácejí vnitřní energii a motivaci.
Váš skrytý potenciál ... to je talent + zápal. Jen zápal vede k rychlému vyhoření. Čím větší, tím hůř. Je to jako zapálit svíčku na obou koncích.Swot osobnosti příklady silných stránek:
Co jsou slabé stránky u swot analýzy
- např. netrpělivost, nedotahuji věci do konce, předsudky, neochota dělat kompromisy, neschopnost posuzovat situaci bez emocí a nezaujatě.
Jak poznat své slabé stránky? Zeptejte se svých blízkých a přátel. Myslím těch upřímných. Kteří vám na rovinu řeknou i ty horší vlastnosti, ( každý je má), ne jen ty, co budou znít dobře. To je přesně ta situace, kdy slyšet nepříjemnou pravdu přinese víc, než chvála.
Swot analýza příklady slabých stránek:
- Nemám odhad na lidi
- Při prezentování na veřejnosti jsem nervózní
- V angličtině jsem slabá v psaném projevu
- Někdy nejsem schopná rozpoznat, jaký úkol má jakou prioritu
- Nemám zkušenosti s online nástroji
Zkrátka vyjmenujte takové vlastnosti, o kterých víte, jak je můžete zlepšit. Třeba já jsem silný introvert. Můžu s jistotou říct, že nemám ráda, stát před kamerou. Proto i postupy, které v trénicích učím, jsou postaveny tak, abyste ... pokud nemáte dostatek odvahy, nebo potřebnou dávku exibicionismu, před kameru nemuseli ani vy.
Co jsou příležitosti pro swot analýzu
Svět a technologie se mění, vzniká spousta nových pracovních příležitostí a otevírá hromada možností
Jen včas rozpoznat tu správnou a následovat ji.
Položte si otázky:
Je nějaká potřeba trhu, která není naplněna?
Můžeme něco dělat způsobem, jakým to nedělá nikdo jiný?
Jakou cestu jsme ještě nezkusili?
Co jsou u SWOTu hrozby
Všichni známe běžné věci, které nás ohrožují...syndrom vyhoření, nezdravý životní styl, přírodní nebo jiné katastrofy
Položte si otázky:
Je nějaká slabá stránka, která nám může bránit v dosažení našeho cíle?
Kdo nám může způsobit v budoucnu problémy?
Může někdo být pro naše zákazníky alternativním řešením?
,,Každá krize vytváří i příležitost.
Otázka je, jestli ji umíte využít, nebo jestli vás převálcuje."
Co je hrozba ve SWOT analýze
Pro klasickou asistentku ( a zdaleka ne jen pro ni) může být koronakrize hrozba, nebo příležitost.
Není jisté, jestli koronakrizi její zaměstnavatel zvládne, nebo ne. Nemá možnost o tom rozhodnout. I v případě, že krizi firma ustojí, je pravděpodobné, že bude hledat cesty, jak ušetřit.
Tudíž ...druhou ,,hrozbou" je pro ni vznik nového odvětví - Virtuálních asistentů. Náklady na ně jsou pro firmy nesrovnatelně nižší, firmy za ně nenesou zodpovědnost ( ať už jde o dovolené, nároky na pracovní prostředí, nebo bezpečnost na pracovišti atd.) a někteří mají mnohem širší znalosti i dovednosti.
Asistentka může nucenou karanténu využít k dalšímu rozvoji a vzdělávání, přizpůsobit se trendu virtuálních asistentů a proměnit tak Lockdown v příležitost. Začít, dokud není ještě velká konkurence, je čas se učit, vybudovat jméno, pozici na trhu, získat věrné klienty, než budou rozebraní atd. Nebo ne a zůstat stejně, jako plno jiných lidí, v pravém dolním čtverci a čekat, co se stane.
Není to ničí chyba, ani slabost. Máme to tak od přírody naprogramováno. Ztuhnout strachy je přiozená reakce. Záleží, jak rychle se s ní dokážeme vypořádat.
SWOT v podnikání
Je to při plánování podnikání 2. fáze SWOT analýzy.
Silné stránky u swot analýzy v podnikání
- např. schopnosti, dovednosti, znalosti, lidí ve firmě, zdroje ( ať už materiální, finanční, nebo lidský potenciál) originální recept či know -how.
Co umíte zákazníkům přinést, co ostatní ne?
V čem váš produkt vyniká?
I špatná zkušenost s předchozím podnikáním, může být vaše silná stránka. Narozdíl od konkurence totiž víte, jak se to dělat nemá.
PODROBNÝ NÁVOD, JAK URČIT a co jsou SILNÉ STRÁNKY ve swot analýze vč. příkladů
Slabé stránky
- např. nedokonale vystižené potřeby zákazníků
neznalost marketingu... tudíž neschopnost prodat produkt, nestabilní cashflow
Příležitosti
- vnější okolnosti, které nejdou ovlivnit, ale firma je může, ( pokud je rozpozná), využít ve svůj prospěch. Módní trendy, technologický vývoj atd. Příležitosti přinášejí potenciální užitek pro firmu. Ať už konkurenční výhodu, nebo finanční prostředky. Co je pro někoho hrozbou, někdo jiný dokáže proměnit v příležitost. Viz. zmíněná koronakrize.
Co můžou být hrozby ve swot anylýze firmy
- vnější bariery bránící firmě v dosažení toho, co chce a kterým je třeba předejít, nebo na ně rychle reagovat: možnost, že kompetentní lidé z firmy odejdou a nebudete je mít kým rychle nahradit
změny trhu
kroky konkurence
inflace
koronakrize
rostoucí ceny energií živelné pohromy atd.
Jejich důsledkem může být snížení poptávky, zvýšení nákladů, způsobit finanční nestabilitu firmy.
Důležité je, předem si ujasnit, jak se s takovou situací vypořádáte. Jestli jste např. schopní na nezbytnou dobu převzít funkci člověka, který odešel.
Jak sestavit a vyhodnotit SWOT matici
-
do každého swot sektoru napište alespoň 5 údajů
-
očíslujte je podle důležitosti
-
v negativní části naplánujte ke každému z bodů protipól. Čím bod vyvážíte, příp. nahradíte

SWOT matice
Krizová matice SWOT
Jak se dělá a jak vyhodnocuje krizová matice swot:
U kolonky hrozeb, které jste si zanesli do klasické matice, je třeba zvážit pravděpodpobnost výskytu každé konkrétní hrozby a následný dopad.
Tzv. skórovací metoda s mapou rizik se skládá ze 3 kroků a hodnotí na škále od 1 do 10:
- Identifikace rizika
- Hodnocení rizika
- Návrhy na opatření k minimalizaci rizika
Zpracovávají se do speciální swot tabulky krizové matice
Na základě analýzy se plánuje swot strategie, tzn. jak budete v budoucnu postupovat, poklud situace nastane.
SWOT analýza příklad
Když do matice vyplníte všechny silné i slabé stránky a příležitosti i hrozby, je na čase začít plánovat, jak budete postupovat. Tzn. jak naložíte se svými silnými stránkami, abyste z nich vytěžili co nejvíce a jak se naopak vypořádáte se slabými stránkymi.
To samé bude platit o příležitostech a hrozbách.
Co je pro vás v současné chvíli hrozbou?
Co by vám pomohlo se s ní vypořádat?
Je na obzoru nějaká příležitost, které byste se mohli chytit?
SWOT strategie
Stáhněte si vylepšenou šablonu SWOT analýzy ZDARMA
SWOT Exce ll
SWOT šablona WORD
SWOT šablon a Pdf
Markéta Bouhaniková je první dámou VA Akademie, členkou Mezinárodní Asociace Virtuálních Asistentů a autorkou Učebnice pro Virtuální Asistenty.
Marketér tělem i duší. Přednáší o sociálních médiích, je lektor a odborný poradce pro virtuální asistenty.