K čemu využije virtuální asistent podnikatelský plán?

21.05.2016 10:16

Podnikatelský plán pro virtuální asistenty

 

 

Slyšeli jste to milionkrát. Na začátku potřebujete Podnikatelský plán.

A tak ho uděláte...

 

... nebo se o to alespoň snažíte.

 

Nejdřív si vygooglujete, co to vůbec podnikatelský plán je.

Pak si stáhnete nejjednodušší univerzální šablonu, jakou na internetu najdete

a pak se do ní snažíte nasázet informace, které si myslíte, že do vašeho podnikatelského plánu zapadnou.

 

 

Všichni mluví o tom, jak užitečné je plán mít. Ale vám přivodil leda tak bolehlav, protože je to jen halda slov na papíře a užitek nikde.

 

A tak se na něj úplně vykašlete. A myslíte si, jak jste na to vyzráli...

 

Pak se ale někde dočtete, jak supr dupr parádní je, když máte dokonalý plán a že jste naprostí blázni, pokud žádný nemáte a že vaše podnikání dozajista zhyne tou nejstrašnější smrtí, když ho mít nebudete.

A vy začnete tlouct hlavou o klávesnici.

 

 

 

Podnikatelský plán pro virtuální asistenty

 

 

Pravdou je, že si většina začátečníků s podnikatelským plánem neví rady. Někdy i nezačátečníci.

 

Protože napsat a využít ho tak, aby to k něčemu bylo, JE těžké.

A chvilku trvá, než začne přinášet výsledky.

 

ALE ... když ho dáte dohromady správně, je super užitečný. Vím to, protože jsem pomohla desítkám začínajících asistentů takový plán sestavit.

 

Nedávno mi jeden z mých studentů položil otázku: Co vůbec dělat s podnikatelským plánem pro virtuální asistenty?

 

 

 

Proč se podnikatelským plánem vůbec zdržovat?

 
  • Pomůže vám, naplánovat své služby tak, aby byly vašim ideálním zákazníkům šité přesně na míru. Aby byl o ně zájem.
  • Při jeho sestavování si nejen promyslíte možná rizika, ale také možnosti, jak jim předejít. Aby vás hned na začátku nezaskočila situace, se kterou jste nepočítali a nepoložila vás na lopatky dřív, než se vaše firma rozjede. Můžete i počítat s různými variantami.
  • Ujasníte si, jak svou firmu propagovat, aby lidé vůbec věděli, že existujete. Že si vaše služby mohou zaplatit.
  • Pomůže vám naplánovat finance, aby se vám nestalo, že si naplánujete ceny služeb, které musíte honem začít měnit, protože jste něco špatně odhadli. Jestli totiž něco klienti těžce nesou, pak je to zvýšení cen vašich služeb bez zvláštního důvodu.

 

Nejdřív bych začla od začátku.  Tedy tím, ...

 

co by měl podnikatelský plán virtuálního asistenta obsahovat

 

K sestavení můžete využít některou z univerzálních šablon, kterých jsou na internetu stovky. Ale já nejsem zastánce univerzálních řešení.

Vím, zní to snadno vzít si tabletku aspirinu.... ale nevěřím, že na zápal plic to pomůže. Nevěřím na univerzální léky, ani univerzální řešení. Protože, stejně jako u antibiotik, když nemáte ten správný lék, napácháte víc škody, než užitku.

Takže... sedněte si na zadek a poctivě si plán pro virtuální asistenty sestavte sami.

 

  • Už máte představu, jak by vaše firma měla vypadat?
  • Jak bude fungovat?
  • Kolik peněz v příštích pár letech vydělá a kolik jich bude třeba?

 

  • Chcete pracovat sólo, nebo mít časem vlastní agenturu a řídit celý virtuální tým?
  • Chcete pracovat pro malé firmy, nebo pro velké?
  • Chcete ostatním virtuálním asistentům konkurovat cenou ? ( Při výpočtech musíte počítat s tím, že o to víc služeb budet muset prodat a víc práce budete muset odvést)
  • Nebo chcete nabízet pár služeb, které mají pro klienty vysokou hodnotu a o to víc jsou za ně ochotni zaplatit?

V okamžiku, kdy všechny odpovědi přenesete na papír, máte podnikatelský plán před sebou.

 

 

Jak má podnikatelský plán virtuálního asistenta vypadat?

 

  1. Titulní stránka se jménem společnosti, sídlem, kontakty a IČ

  2. Shrnutí - stručně a co možná nejvýstižněji popište, jaké služby budete nabízet. Komu je chete prodávat - kdo budou vaši cíloví zákazníci. Čím bude vaše firma jedinečná. Jaké budou hlavní přínosy vašich služeb - co z toho klienti budou mít?. Jak chcete, aby vaše firma vypadala za rok a víc.

  3. Osobní údaje, znalosti, vzdělání, profesní zkušenosti. Takové představení, kterým uděláte na čtenáře dojem. Který ho přesvědčí, že pro tuhle práci máte skvělou kvalifikaci a že se pro ni hodíte.

  4. Popis firmy - právní forma (OSVČ, s.r.o)

  5. Popis služeb - jaké služby chcete poskytovat, jakým způsobem to přesně budete provádět, co všechno k tomu budete potřebovat, kde je budete poskytovat atd.

  6. Časový harmonogram -  za jak dlouho chcete získat ..... ( počet ) klientů, za jak dlouho chcete dosáhnout ..... ( peněz ) zisku, kdy chcete např. rozšířit nabídku služeb, za jak dlouho chcete přibrat zaměstnance ...

  7. Analýza trhu - omrkněte a zmapujte konkurenci. Nezapomeňte, že jsou pro vás konkurencí nejen ostatní virtuální asistenti, ale také zaměstnanci klasických kanceláří...

  8. Jak na své služby lidi upozorníte, aby se o vás dozvěděli. Jak přesně budete postupovat. Jak dlouho vám bude trvat, než získáte počet zákazníků, který chcete mít? Chcete klienty získávat zdarma, nebo plánujete použít placenou propagaci?

  9. Cenotvorba - jakým způsobem a jaké budete stanovovat ceny svých služeb. Budete si účtovat hodinovou sazbu, nebo úkolovou? ( Pokud potřebujete pomoc s tvorbou cen, mrkněte na starší článek)

  10. Finanční plán - kolik je třeba investovat na začátku a kolik bude stát denní provoz.  Do finančního plánu zahrnete odhad, kolik si hodláte vydělat a kolik z toho chcete mít čistý zisk. ( Vydělané peníze - náklady )

  11. Případná rizika a jejich řešení - co se může pokazit a pokud se to stane, jak to hodláte napravit.

 

 

Co ale dál s podnikatelským plánem?

 

 

Podnikatelský plán je dobré projít několikrát ročně a ujistit se, že skutečně směřujete k cílům které jste si vytyčili protože...

 

 

...někdy je „ v zápalu boje “ snadné, nechat se unést nedůležitými věcmi, které vás svádějí z vámi vytyčené cesty. Najednou zjistíte, že se věnujete úplně jiným činnostem, než je skutečně potřeba.

S podnikatelským plánem si ujasníte, jestli vás to co děláte a jak to děláte,  skutečně posouvá tam, kde chcete být.

 

 

Ujistíte se o finanční výhodnosti vašeho podnikání.

 

Je nutné si udržet přehled o tom, zda vám finanční plánování vychází tak, jak jste si představovali.

Častějším procházením odhalíte případné nedostatky mnohem dříve a můžete tak předejít tak nejen nemalým finančním ztrátám, ale i hodinám zbytečné práce. ( Takže, pokud ho projdete každý měsíc, neuděláte chybu.) Může se stát, že jste si na začátku vybrali služby, které se vám finančně moc nevyplácejí.  Můžete to včas změnit a přejít na jiné, nebo zvolit vhodnější kombinace v nabízených balíčích. Také můžete vybrat služby, které pro vás fungovaly nejlépe a ještě je vylepšit tak, aby více vydělávaly Např. zkombinujte výnosnější specializaci s nějakou pro vás časově a finančně méně nárocnou službou.

 

 

podnikatelský plán pro virtuální asistenty - jak?

 

 

Rychleji zjistíte, že jste vydělali víc peněz, než bylo v plánu.

 

 

 

Můžete se odměňit  nějakou drobností a zbytek šikovně investujte do činností,  které vám nejvíce vydělaly, nebo do nástrojů, které vám usnadní a urychlí práci.

Bude to pro vás nový elán do žil, skvělá motivace a příležitost, jak si vydělat ještě víc.

 

 

 

Je téměř jisté, že vám každým dnem roste konkurence.

 

Sledujete, jaká je situace a přizpůsobte se. Naplánujte si dopředu, jak se odlišit. Hledejte nové způsoby, jak být pro klienty atraktivnější. Čím častěji to uděláte, tím méně klientů vám konkurence vezme.

 

 

Sepište si všechny výhody, které můžete oproti konkurenci nabídnout. Tohle jsou nejdůležitější faktory, které klienti berou v úvahu, když se rozhodují mezi vámi a někým jiným. Proto je důležité ukázat, že je máte. Všemi možnými prostředky.

 

  • větší rychlost

  • snazší komunikace

  • pracujte v tomto oboru déle a proto máte více zkušeností

  • máte znalosti, které konkurence nemá

  • vydělají díky vám více peněz, než díky konkurenci

 

 

 

Na konci každého roku si plán znovu projděte a aktualizujte ho.

 

Jistě jste získali nové znalosti a dovednosti a tak můžete své plány trochu upravit. Jako virtuální asisten můžete rozšířit nabídku služeb, zvýšit ceny za vaše služby a vytyčit si nové cíle. Možná rozšíření celého podnikání. Najmutí další pracovní síly atd.

 

 

 

 

Kdy je třeba podnikatelský plán aktualizovat?

 

 

  • Pro jednání se společníky či investory (Je to ideální způsob, jak vaše podnikání do detailů prezentovat.)

  • Když chcete nabídnout novou službu

  • Když se udála významná změna na trhu

  • Přibyla nová silná konkurence

  • Je třeba přibrat lidi

  • Vaše firma se rozvíjí a roste

  • Potřebujete finance na rozšíření firmy

  • Váš původní plán neodpovídá skutečnosti

 

Zcela jistě se vám také otevřely nové možnosti, jak oslovit nové klienty.

Máte mnohem více kontaktů, než tomu bylo na začátku.

Můžete navázat strategická partnerství s řadou firem i s klienty samotnými.

Otevřely se vám dveře na řadu akcí, kam byste se před rokem ještě neměli šanci dostat.

 

To všechno zahrňte do vašich nových plánů. 

A radujte se. Protože už jen díky tomu, že jste dočetli tento článek až sem, jste totiž o krok napřed před všemi ostatními:)

 

 

 

 

 

 

Markéta Bouhaniková je první dámou VA Akademie, členkou Mezinárodní Asociace Virtuálních Asistentů a autorkou Učebnice pro Virtuální Asistenty.

Marketér tělem i duší.

Přednáší o sociálních médiích, je lektor a odborný poradce pro virtuální asistenty.