Jakou nastavit cenu svých služeb virtuálního asistenta a jak to udělat, abyste ji mohli zvýšit vysoko nad běžný průměr

05.03.2017 12:28

virtuální asistentka cenotvorba

 



Je fér říct, že průměrní virtuální asistenti mají často potíže s tím, se uživit.

...TO VY BÝT NECHCETE!

 

Průměrný virtuální asistent vydělává 130,- korun na hodinu, což znamená, že potřebují několik klientů zároveň, aby sebe a svou rodinu uživili. Protože, když odečtete náklady,... moc jim toho nezbyde.
Data z průzkumů tento smutný fakt jen potvrzují.


Ale ...účty platit musíme. A tak občas berete i méně zajímavé projekty.

Občas jdou získat na portálech a v agenturách, kde se takové zakázky zdánlivě snadno hledají.

To je problém s portály jako Easytask, Jáudělám, atd.

Peníze většinou nestojí za NIC..

Přesvědčte se sami...

Smutný pohled.

 

 

tvorba ceny služeb virtuální asistentky

 

 

80,-Kč na hodinu? To jako vážně?
Když odečtete náklady...

Faktem je, že na takových portálech své vysněné klienty nenajdete.
Zkuste se přesvědčit sami. Zaregistrujte se tam...

Jak často se vám ozve klient?

Kolik takových klientů musíte každý měsíc získat, abyste se uživili?

Smlouvá o každou korunu?

Proto to není ta správná cesta.

 

 

Jakou cenu si mám jako virtuální asistentka / asistent za své služby naúčtovat?

 

 

Není tohle moc?...Nebo málo?

 

Proč někdo tráví nad bídně placenými úkoly celé týdny, když někdo jiný vydělá mnohem víc za pár hodin?

Jak je možné, že někdo si je schopen vytvořit pravidelný přísun projektů a tím i peněz, zatímco jiní marně čekají a doufají, jestli se na obzoru objeví někdo, kdo jejich službu bude chtít?

 

Z vlastní zkušenosti vím, že zejména v začátcích, může být oceňování vlastní práce velkou výzvou. Dobře zvolená cena služeb se přímo podílí na celkovém úspěchu vaší firmy.

 

 

 

Takže... jak můžete, jako virtuální asistentka, vydělávat víc,

a jak vytvořit cenu služeb?
 

 

 

VE SKUTEČNOSTI VÁS NIKDO NEPLATÍ ZA HODINU PRÁCE, NEBO ZA ÚKOL. PLATÍ VÁS ZA VÝSLEDEK, KTERÝ MU PŘINÁŠÍTE!

 

Ještě se NEstalo, že by se majitel firmy vzbudil a řekl si...

 

,,Dnes si zaplatím hodinu práce virtuální asistentky. "

nebo
,,dnes si nechám od někoho udělat web ve Wordpressu."
 
 

Ale VŽDYCKY si řekne něco jako... Dnes si musím najít někoho, kdo mi dokáže udělat web, který umí proměnit návštěvníky v klienty, nebo kdo umí spravovat Facebook tak, aby mi přiváděl nové zákazníky, napsat emailovou sekvenci, která mi zvýší zisk, někoho...kdo se mi mrkne na web a řekne, co otestovat a možná zlepšit, kdo bude komunikovat se zákazníky na chatu a mailu tak, že mi do 3 měsíců zvedne obrat alespoň o 12%.

 

 

 

 virtuální asistentka cena

 

 

 

Pro začátek si vezměte k ruce kus papíru a tužku...

 

 

Komu matematika nedělá dobře, (tak jako mně), také něco na obalení nervů. Třeba domácí punčák. Tam kombinace cukru a alkoholu udělá své :)

 

 

Nejprve si sepište pár čísel. Je jasné, že něco bude přibližný odhad, ale to vůbec nevadí.

 

 

 

 

Cenotvorba

 

 

 

 

1. krok je jasný :)

 

U stanovení cen je třeba vycházet z běžných nákladů na vaše služby ( v tomto případě za měsíc), jako jsou :

 

  • kancelářské potřeby
  • energie,
  • software a placené nástroje
  • nájemné ( pokud využíváte např. coworkové centrum)
  • poplatky a daně
  • poštovné
  • pojištění
  • internet
  • telefon

 

  • případné náklady na offline propagaci ( letáky, vizitky, atd)
  • rezerva na slevy, propagaci, odměny affiliate partnerům, pokud plánujete partnerský program
 
 
Ceny za všechny běžné náklady jako jsou energie, internet, telefon atd. sečtěte.
 
Pokud pracujete z domova, můžete své firmě pronajmout, část bytu jako pracovní prostory. ( Vyplatí se zejména, když bydlíte ve vlastním bytě, nebo domě) Tento nájem si můžete odečíst od nákladů.
 
!!! DŮLEŽITÉ! Na co se často zapomíná a co později způsobuje problémy...
 
Přičtěte rezervu na plánovanou propagaci a příp. slevy!
 
Tzn. Jestli plánujete poskytovat např. slevu za věrnost, nebo nárazové akce, kdy bude možné získat slevu na vaše služby, je třeba počítat s finanční rezervou v cenách od samého začátku.
 
To samé platí o propagaci. Plánujete časem ( byť v budoucnu) využít nějakou formu placené propagace...na Facebooku, Googlu, Seznamu atd. Je potřeba počítat i s tímto výdajem.
 
Plánujete zavést nějakou formu partnerského programu? Pokud jste o affiliate marketingu zatím neuvažovali, určitě začněte. Dokáže zvýšit tržby o 10 - 60% !!! Proto ho využívají i firmy se zvučnými jmény, jako je Mall.cz, nebo Alza. Co se ale moc neví... a to bude vaše jedna z vašich výhod,... že funguje nejen pro e-shopy, ale možná ještě lépe, při prodeji služeb.

Pokud hodláte odměňovat své partnery za přivedení nových zákazníků, je třeba s touto odměnou v cenách počítat. Ať už je hodláte odměňovat formou finančních odměn, nebo svými službami.
(Btw. skvělý nástroj pro správu partnerského programu je český Affilbox, jehož autorem je odborník na  affiliate a zákaznickou podporu, sympatický kolega marketér Mario Roženský :)

 

Nezapomeňte zahrnout rezervu pro další výdaje, vyplývající z vaší SWAT analýzy. Abyste měli dostatek financí na přicházejcí obchodní příležitosti a případné hrozby, protože... od toho přeci peníze jsou. Aby řešily problémy, které nás nedělají šťastnými :)

 

 

Od pravidelných nákladů je třeba se odrazit. Pro lenochy :)....užitečnou kalkulačku najdete TADY

na stránkách další mé marketingové kolegyně, tentokrát odbornice na cenotvorbu Magdaleny Čevelové.

 

 

 

 

S tím, jak se zvyšují vaše zkušenosti a znalosti, stoupá i HODNOTA vašich služeb.

TA pro potenciálního klienta většinou znamená zásadní rozdíl mezi vámi a ostatními.

 

 

 

 

 

kolik si vydělá virtuální asistentka

 

 

 

2. krok:

 

Nyní je třeba se zaměřit na vaši představu o tom, kolik si musíte (ne chcete) vydělat, abyste si zajistili dostatek financí k zajištění základních potřeb. Abyste pokryli své běžné výdaje. Bydlení, jídlo, ošacení atd.

 

Nyní v součtu získáte minimální částku, za kterou můžete pracovat (měsíční).

 

 

 

 

 

3.krok

 

Dalším krokem je, stanovení cíle, kterého chcete dosáhnout.

 

Kolik byste si chtěli vydělat?

 

Je jasné, že řada z vás řekne co nejvíc, ale zkuste si stanovit konkrétní, reálné ceny, které byste si představovali. Kolik by měl být čistý zisk, abyste byli maximálně spokojeni? Abyste si mohli dovolit všechno to, po čem tak tak dlouho toužíte.

Chodit do lepších restaurací, nebo na masáže. Wellness víkendy.  Hezké šaty. Boty. Auto. Dům. Pěknou dovolenou. Otevřené letenky z místa na místo.

 

 

 

 

 

4. krok

 

 

Rozhodněte se, kolik času jste ochotni práci věnovat. ( Počet hodin za měsíc)

 

Záleží, jestli...

chcete pracovat jako dřív? Alespoň 8 hodin denně?

Nebo jen 4?

Chcete pracovat 7 dní v týdnu, nebo 3?

 

 

 

Minimální měsíční částku ( tu z bodu 3) a ideální částku, vydělte počtem hodin.

 

Po vydělení minimální částky získáte nejnižší cenu.

Po vydělení ideální částky získáte cenu, ke které směřujete.

 

A ani tato cena nemusí být ještě konečná. Ale to si povíme za chvilku.

 

( I když budete nabízet úkolovou sazbu, pro začátek je třeba vědět tyto částky alespoň orientačně. Až budete stanovovat cenu za jednotlivé úkoly, nebo sestavovat ba líč ky služeb, které se lépe prodávají, stejně se orientujete podle času, které vám tyto úkoly zaberou))

 

 

 

 

 

5. krok

 

Pokud jste si stanovili ideální částku, na kterou se chcete dostat, je třeba nabídnout takovou službu, za kterou bude klient ochoten tuto cenu zaplatit.

 

Neznamená to, že musíte nabízet zázraky na počkání. Musíte najít způsob, jak zvýšit hodnotu toho, co nabízíte. Byť je to třeba jen přepis textu.

 

 

 

 

 

,, KAŽDÁ FIRMA CHCE ZA SVÉ PENÍZE, POKUD MOŽNO, TO NEJLEPŠÍ"

 

 

 

 

A teď se vás zeptám...

 

Když byste  měli zaplatit jednu korunu a mohli si za ní vzít jednu z těchto věcí, která by to byla?

 

Obě jsou z papíru a na obou jsou čísla.

 

 

 

Hodnota a cena práce virtuální asistentky

 

 

Tipnu si, že byste si vybrali diář.

 

Je koruna částka, kterou byste byli ochotni zaplatit?

Dali byste i víc? Kolik?

2,- Kč?  100,- Kč?

 

 

Ale... co když vám řeknu, že na útržku papíru jsou zítřejší výherní čísla Sazky. Která na 100% vyjdou.

Hlavní výhra je 15. 382 198,-

 

Změnili byste názor? Vybrali byste si diář i teď?

Kolik byste byli za ušmudlaný lístek ochotni zaplatit?

 

 

Odhadnete, co se právě stalo za kouzlo?

 

Útržek papíru právě před vašima očima změnil svou HODNOTU. A tím také váš názor na výběr.

 

 

 

 

 

 

To, co zvyšuje hodnotu vašich služeb, je také to,

co ovlivňuje rozhodování potenciálních zákazníků o tom,

jestli se rozhodnou pro vás, nebo dají přednost konkurenci

 

 

 

 

 

„Hodnota je součet vašich zkušeností, znalostí a aktivit. “ Zní to hrozně, ale za chvilku to vysvětlím přesněji.

 

 

Konzultace u primáře chirurgie má mnohem vyšší hodnotu, než u mastičkáře. To je bez debat.

Hodiny klavíru u klavírního mistra mají větší hodnotu, než u učitelky v lidušce.

 

 

Zvýšit hodnotu můžete i dalšími způsoby.

 

Nejdříve uvedu jeden učebnicový příklad....

 

...zásilkový obchod Alza.cz. Ten jistě znáte. I reklamu z televize.

 

Nejrychlejší doručení, podpora 24 hodin denně, bezproblémová reklamace zboží, možnost vyzvednutí v Alza Boxech atd.

 

 

Jejich zboží je stejné, jako všude jinde.

Zdaleka není nejlevnější na internetu.

 

Ale jistota, že vám vymění zboží bez jakýchkoliv komplikací i všechny ostatní jmenované výhody, zvyšují v očích zákazníka hodnotu zboží.

A proto za ně o nějakou korunu navíc rád připlatí.

 

 

 

 

HODNOTA ZVYŠUJE CENU VAŠICH SLUŽEB, ALE JE TAKÉ VAŠÍ KONKURENČNÍ VÝHODOU

 

 

 

 

Není třeba řídit se cenami konkurence a být co nejlevnější. Potřebujete je zkrátka trumfnout.

Nakopat jim zadek.

 

 

Jak na to...

 

V první řadě je třeba říct, že hodnota se nezvyšuje tvrzením, že jste nejlepší. Je třeba ukázat skutečnou hodnotu, kterou klient získá.

 

Mně také nikdo neplatí za 28 emailů, ale za informace v nich, díky kterým může rychle vybudovat fungující, dobře prosperující podnikání a stálý přísum financí na zbytek života.

 

 

 

 

 

 

ZPŮSOBY, JAK ZVÝŠIT HODNOTU  A TUDÍŽ I CENU VAŠICH SLUŽEB VIRTUÁLNÍ ASISTENTKY / ASISTENTA

 

 

 

 

Co má na cenu, kterou je zákazník ochoten za vaše služby zaplatit, zásadní vliv:

 

 

  • Vzdělání v daném oboru ( když jdete k lékaři např.zubaři, zaplatíte za oštření zaníceného zubu víc, než když vám ho vytrhne kovář)
  • Míra vašich zkušeností v oboru ( pokud oboru rozumíte do hloubky, mají vaše služby pro firmy v oboru vyšší hodnotu)
  • Výsledky, kterých jste prokazatelně schopni dosáhnout  ( umíte získat 1000 lajků o motivačního citátu na fb stránce, jako každý, nebo díky ní dokážete zvýšit zisk o 20%?)
  • Délka praxe v oboru
  • Certifikáty
  • Získaná ocenění
  • Lepší kombinace služeb, které jsou pro vaše klienty dokonalým řešením jejich problému
  • Jména vašich klientů
  • Jejich doporučení
  • Samozřejmě kvalita odvedené práce
  • Vaše dobré jméno ( brand )

 

Co ještě?

Může to být :

 

 

  • Větší rychlost s jakou jste schopni služby poskytnout
  • Vhodnější nástroje se kterými pracujete
  • Snazší dostupnost ( jak snadné je, si vaše služby objednat)
  • Jak snadno lze vaše služby zaplatit
  • Flexibilita
  • Snazší spolupráce, či komunikace s vámi (nové technologie)
  • Škála služeb, kterou nabízíte
  • Množství nástrojů se kterými umíte pracovat
  • Znalosti které máte
  • Poskládání lákavých balíčků buď z různých služeb a benefitů, které mají vyšší hodnotu nežli samotná služba, nebo s různou dobou ( měsíc služeb bude levnější, nežli týden apod.)
  • Různé úrovně poskytování služeb, podle četnosti jejich využívání
  • Stejně tak mohou být klienti za využívání vašich služeb odměňováni
  • Sofistikovanější úroveň služeb ( díky znalosti práce s vhodnými nástroji)
  • Služby zákazníkům

 

 

Co dalšího zvyšuje hodnotu a CENU vašich služeb...

 

 

 

 

 

Zásadní vliv na ceny služeb mají jejich konkrétní přínosy, které jejich využíváním klienti získají.

 

 

 

 

Pokud klientovi ušetříte hodinu práce denně tím, že mu zorganizujete emaily...má pro něj hodina vašich služeb jistou hodnotu.

Pokud jste schopni zdvojnásobit zisk jeho firmy, bude v jeho očích hodnota hodiny vaší služby několikanásobně vyšší.

 

 

 

 

Kolik byste by byli VY ochotni zaplatit člověku, který vám hodinu opravuje chyby v textech?

A kolik... když vám za hodinu získá 2 zajímavé klienty?

 

 

 

 

To je důvodem, proč např. za přepisy textů, které děláte celý den, je ochoten zaplatit jen pár korun,

zatímco za kvalitní správu facebookové stránky, díky které firmě umíte přivést nové zákazníky, zaplatí desetkrát víc i když vám zabere mnohem méně času.

 

Proto u stanovení cen vždycky záleží na jednotlivých činnostech, které ceníte. A hlavně na tom, aby tyto rozdíly chápal i klient.

 

 

 

 

 

S cenou služeb lze dál pracovat, jak potřebujete.

Směrem nahoru, ale i dolů

 

 

 

 

Pokud vám minimální částka vyšla např 300,- /hod, je možné účtovat si 200,-/hod, jestliže se současně věnujete dvěma menším klientům zároveň a účtujete si služby úkolově. Nebo celé balíčky služeb.

 

Pokud si účtujete hodinovou sazbu, tak to udělat nemůžete. Protože nemůžete za den vyfakturovat víc, než kolik má. Navíc sami sebe trestáte za to, že jste šikovní a rychlejší, než nemotorná konkurentka.

A proč byste měli vydělat míň, jen proto, že to s čím ona se patlá hodinu, za vás zvládne některý z nástrojů, aniž byste se vy museli dotknout klávesnice?

 

 

 

 

Jak stanovit cenu služeb virtuální asistentky

 

 

 

 

 

Když účtujete úkoly, tak úkol je úkol a nezáleží, jestli ho děláte  pro 1, nebo 4 klienty naráz. Což u některých projektů lze. Zvlášť když víte, jaké nástroje použít.

 

 

 

Výsledná částka, kterou vyděláte, je vyšší, než jste počítali a přitom jste schopni nabídnout klientovi mnohem nižší cenu, než ostatní.

 

Základ je, odhadnout, jak dlouho vám přibližně úkoly zaberou.

 

 

 

 

 

Jako virtuální asistentka můžete stanovit také individuální cenovou nabídku, která se můžete přizpůsobit velikosti/úspěšnosti firem

 

 

Jinou cenu můžete stanovit za správu sociální sítě např. budete-li pracovat pro firmu OP Prostějov a jinou pro začínající krejčovský salon, který nikdo nezná.

 

 

 

Někdy se stává, že klientská firma využívá svůj interní zakázkový software, nebo jiné nástroje, které si nechala vyrobit.

Může to být účetní systém, nástroje na správu úkolů atp.

Když bude třeba, abyste se s ním naučili zacházet, je dobré naúčtovat si i čas strávený učením.

 

 

 

 

 

 

Hodinová, nebo úkolová sazba?

 

 

 

Možností je v tomto případě několik.

 

Pokud si účtujete hodinovou sazbu, nebo normostrany... a vaše služba je např. přepis textu, pak jediná cesta jak cenu zvýšit je, např. větší rychlost s jakou váš klient tuto službu získá. (Přepis do 3 dnů je levnější, než expresní do 24 hodin.)

 

 

Podle mne je lepší nabízet balíčky služeb, nebo úkolovou sazbu.

 

 

Pak můžete lépe využít automatizace některých úkonů, kdy práci za vás odvedou vhodně zvolené nástroje. Nebo můžete pracovat pro několik klientů zároveň a znásobit tak svůj zisk.

 

 

 

 Balíčky jsou výhodné pro obě strany. 

 

Z psychologického hlediska pomáhá kombinace více služeb v balíčku oslovit zákazníky, kteří ještě nejsou dostatečně rozhodnutí, zakoupit jednu z nich. Ale kombinace více produktů už v klientech může vzbudit zájem.

Stejně tak je pro lidi snesitelnější přemýšlet o tom, že zaplatí za balíček Standard, nežli že musí zaplatit zvlášť za přepis, korekturu, formátování atd. atd. Je ale důležité uvést, co všechno balíček obsahuje.

( Jak sestavit dokonalé balíčky služeb)

 

 

Další výhodou balíčků je, že v podstatě zvýšíte svůj zisk tím, že poskytnete klientům slevu.

Hned to vysvětlím...

 

Klient zaplatí za balíček služeb méně, než by zaplatil za každou službu zvlášť.

Ale... tím, že klient zakoupí celý balíček služeb, zakoupí i ty služby, na kterých by se snažil ušetřit. A tím se tzv. zvýší se zisk z jednoho zákazníka.

 

 

 

 

Další možnost jak zvýšit hodnotu a cenu, je, že klient získá ke službě jiné benefity. Třeba přednostní vyřízení objednávek.

 

 

 

Základní princip balíčků ale tkví v tom, že každý klient má svou cenu, kterou je ochoten za vaši službu zaplatit.

Např. nabízíte digitalizaci dokumentů a přepisy zvukových záznamů.

Existuje skupina lidí, která je ochotna za digitalizaci zaplatit 80/h a za přepisy 150/h.

Další skupina je ochotna zaplatit za digitalizaci 90/h a za přepisy 120/h. Tím, že vytvoříte balíček obou služeb, oslovíte obě skupiny potenciálních klientů.

 

Cenou balíčků si sami určujete, s jakým druhem lidí chcete pracovat

Více zde: http://www.va-akademie.cz/news/virtualni-asistent-balicky-sluzeb/

Nezapomeňte, že...

cenou vašich služeb si sami určujete, s jakým druhem klientů ( ideálních zákazníků)

chcete pracovat.

 
 
 
 
 
 
 

Markéta Bouhaniková virtuální asistentka

Markéta Bouhaniková je první dámou VA Akademie, členkou Mezinárodní Asociace Virtuálních Asistentů a autorkou Učebnice pro Virtuální Asistenty.

Marketér tělem i duší.

Přednáší o sociálních médiích, je lektor a odborný poradce pro virtuální asistenty.