Jak najít zákazníky, aniž byste vydali jediný halíř

17.09.2016 09:00

Je to snadné Padawane...

 

kde najít na internetu zákazníky

 

Největší strach mám z toho, jak budu

své služby / své zboží nabízet. 

Obávám se, že  nebudu mít dostatek zákazníků.

Co když neuspěju?

 

Jestli si kladete některou z těchto otázek, pak je tento článek právě pro vás.

 

Jsem od přírody introvert a miluju obyčejné věci. Procházky v lese, hrabání se v záhoně. To je důvod, proč mám k prodeji a propagaci nejraději internet. A také proto, že je jediným místem, kde potkáte nejvíce potenciálních zákazníků.

Proč jsou všechny strategie získávání zákazníků o kterých se budu zmiňovat, postaveny tak, abyste nemuseli nikoho volat, obcházet, ani jinak uhánět.

Proto jsou navrženy tak, aby si vás zákazníci sami našli. 

Už to, že čtete tyto řádky, je důkazem toho, že tato strategie funguje. A také téměř 3.000 čtenářů mého blogu. Využívám ji  každý den.

Stejně jako všechny postupy, které učím.

A věřte, nebo ne, zákazníci se na mne sami obracejí. Když k tomu přidáte ještě osobní doporučení, je to dokonalá kombinace.

Celá strategie je navržena tak, aby přinášela dlouhodobé výsledky a to téměř bez peněz.

Dnes se s vámi podělím o pár nejběžnějších postupů.

 

Sedět a čekat, až se stane zázrak, není zrovna moje oblíbená strategie. Takže budete potřebovat plán.

Internet je nejlevnější, nejrychlejší a osloví více lidí než rádio a televize dohromady.

Umožňuje se zaměřit přesně na takové zákazníky, jaké zrovna potřebujete. To vše bez toho, abyste museli s kýmkoli promluvit jediné slovo.

Je celkem jasné, že potřebujete webové stránky.

Stejně, jako obchodník i vy potřebujete výkladní skříň. Ve vašem případě ji představuje váš web. Něco málo o nich najdete v mém starším článku pro případ, že si je budete vytvářet sami.

Když začínáte, vaše stránka je jako malý krámek v zapadlé uličče.  Pokud tou uličkou nikdo nechodí, lidé nevědí, že tam jste. Musíte něco udělat, aby vás našli.

Zvlášt u malých a středních podnikatelů se setkávám s představou, že jediný způsob, jak na sebe zákazníka upozornit, je reklama. A ta že je příliš drahá.

Není tomu tak.

Většinou stačí, postavit na správné místo směrovku a lidé si už cestu k vašemu krámku najdou sami.

Jestliže máte představu o tom, jak vypadá váš ideální (cílový) zákazník, je snadné odhadnout, kde se pohybuje. A tam prostě takovou směrovku dát. Mnohdy je efektivnější, než celá reklama.

 

Jaké druhy směrovek použít a kam je strategicky umístit?

Položte si základní otázky:

  • Co vašeho potenciálního zákazníka zajímá?

  • Jaké stránky navštěvuje?

  • Jak by takový zákazník hledal zboží, či službu, jako je ta vaše?

Na internetu? Kde přesně? Která místa na webu často navštěvuje?

  • Mohou to být webové stránky, odkud čerpá zajímavé informace. 

  • Webové stránky firem, jejichž služeb často využívá, nebo je mezi nimi blízké spojení ( jako např. fitcentra, výživoví poradci, prodejny zdravé výživy).

  • Kde  nakupuje produkty.

 

Další z opravdu efektivních metod, kterou vám doporučím a která je zcela zdarma, je Facebook. A teď nemám na mysli  firemní fb stránku. Ani reklamu ( která je mimochodem na facebooku nejlevnější a nejefektivnější) .

Mám na mysli stránky a fóra pro podnikatele a firmy. Nejrůznější skupiny. Existuje jich nespočet.

Nejen, že vy sami se na nich můžete dozvědět zajímavé věci, ale vzhledem k tomu, že si na nich podnikatelé radí a pomáhají navzájem, poznáte jejich potřeby.

Fóra a skupiny nelze spamovat reklamou. Mohli by vás vyloučit ze skupiny. Ale pokud budete umět lidem pomoci a poradit, získáte si jejich náklonnost.

Pokud řeší problém, na který vy a vašee služby budete odpovědí, máte vyhráno. Divili byste se, kolik lidí zápolí i s obyčejnou administrativou. Získáte nejen zákazníka, ale také hlas, který se o vás zmíní dál. A rád vás i doporučí.

Všichni podnikatelé, kteří navštěvují danou skupinu ( a těch jsou stovky v některých skupinách i tisíce), budou vědět, na koho se mají v případě potřeby obrátit . Vás taková reklama stojí jen chvíli času.

Staňte se členem skupin, které zajímají vaše cílové zákazníky.  Přispívejte do internetových diskuzí. Pište o svých poznatcích a zkušenostech. Poraďte ostatním členům.  Poskytujte podrobné a zajímavé informace, které můžou pomoci členům skupiny.

Ptejte se.

  • Pokud někdo vaše služby nevyužil, tak proč?
  • Našli službu, která lépe vystihla jejich potřeby?
  • Hledají to, co nabízíte, ale třeba snáze dostupné?

Někdy se věci ukážou v úplně jiném světle.
Já  z počátku pořádala pouze klasické kurzy. Že budou ty e-mailové nakonec hitem, by mne ani ve snu nenapadlo. Jen od žáků vím, že upřednostňují pohodlí a možnost pracovat vlastním tempem.

Nevěděla bych, kde je prostor pro to, něco vylepšit. Bez kladení otázek, by se má akademie jedničkou mezi e-mailovými kurzy nikdy nestala.

Ptejte se. Testujte. A to, co se osvědčilo, vypilujte k dokonalosti. Co je špatně, zkrátka vylepšete. Využijte nové nápady a doporučení.

„Vždy hledejte nové cesty. To, že nějaká funguje, neznamená, že neexistuje jiná. Lepší, rychlejší, pohodlnější.“

Možností je mnoho. Tohle je jen, jak se říká „ škrábnutí po povrchu“.

 

Markéta Bouhaniková je první dámou VA Akademie, členkou Mezinárodní Asociace Virtuálních Asistentů a autorkou Učebnice pro Virtuální Asistenty.

Marketér tělem i duší.

Přednáší o sociálních médiích, je lektor a odborný poradce pro virtuální asistenty.