Co musí umět virtuální asistentka / asistent?

29.10.2015 00:00

Říká se,... ,,když chceš změnit svůj život, musíš začít dělat něco jinak"

 

Virtuální asistentka / asistent musí umět:

  • Nastavit si hranice
  • Pracovat efektivně
  • Používat alespoň základní online nástroje
  • Znát podnikatelské základy a alespoň pár základních výrazů z marketingu
  • Umět své služby prodat

 

 

Umět si nastavit hranice

Možnost pracovat z domova je jednou z výhod kterou získáte, když se z vás stane Freelancer. Ale s výhodami přichází i velká odpovědnost.

Vím, že máte povinnosti. My všichni je máme. Ale když se budeme vymlouvat jen na ně, nikdo s ničím nebude hotov. Jasně, že potřebujete vyzvednout děti ze školy, nastrkat nádobí do myčky a prádlo do sušičky. Je pochopitelné, že jdete se psem na procházku ráno v poledne a večer. Ale jak byste to zvládali, když byste byli celý den v kanceláři?

Je třeba si umět nastavit hranice, protože vaše okolí bude z nějakého důvodu přesvědčeno, že když jste doma, není přeci problém k tomu všemu skočit na poštu, udělat dětem do školy domácí sušenky místo kupovaných, nebo vyzvednout sako z čistírny.

Pokud teď někoho z vás slyším, jak říká...,,ale Markét, ty ostatní věci se samy neudělají" musím souhlasit.

Pokud je ale budete dělat všechny vy, pak nejste Freelancer na plný úvazek, ale na částečný. Upřednostňujete strkat sušenky do trouby, namisto vydělávání peněz. Pokud to takhle chcete, dělejte to tak. Ale nemůžete mít všechno.

Musíte přestat věřit lžím, že můžete vést takový život a ještě vydělávat miliony.

 

Virtuální asistentka musí umět pracovat efektivně

Čím míň času chcete trávit prací, o to víc byste toho měli zvládnout a o to víc byste měli za hodinu vydělat. POZOR víc zvládnout neznamená pracovat víc, ale efektivněji. Neznamená to pracovat těžce, ale chytře.

Zapojte do práce nástroje, které vám s úkoly pomohou. Možná chvilku zabere, než se s nimi naučíte pracovat, ale v budoucnu vám ušetří spoustu starostí, času i energie a pomůžou vydělat víc peněz. Např. když propojíte Asanu s kalendářem Google, úkoly které s klienty do Asany vkládáte, se do kalendáře samy zapisují. Automaticky se aktualizují ve sdíleném kalendáři vašeho klienta a jeho kolegů. Nebo, ...zatímco se příspěvky na firemní Facebook, Instagram a Twitter, které jste si šikovně naplánovali během hodinky na celý měsíc dopředu samy publikují, vy můžete dělat něco úplně jiného. Třeba zákaznickou podporu na emailu pro jiné 4 klienty najednou. Ale to je jen škrábnutí po povrchu.

 

Potřebujete umět zacházet alespoň se základními online nástroji.

S nástroji, které vám umožní sdílení souborů, jako je Google Drive, Dropbox, nebo Backblaze.

S nástroji, které vám pomohou komunikovat s klienty a jejich spolupracovníky, jako je Asana, Trello, nebo Monday.

S nástroji, které vám pomohou vaše služby prodat.

A nakonec s vlastním webem a jeho údaji, abyste neměli jen internetovou vizitku, ale uměli také proměnit jeho návštěvníky v zákazníky.

 

A na konec... možná pro vás tato informace nebude překvapením... ale umět služby poskytnout je jen 50% úspěchu. Druhá polovina je, služby také prodat.

Potřebujete mít nezaměnitelnou konkurenční výhodu

A fungující prodejní strategii. Zkrátka, dobrý plán, jak získat takové klienty, jaké chcete.

 

 

 

 

Prvním krokem je,  správně se rozhodno ut,  které ze služeb chcete nabízet 

 

,,Základ úspěchu je v tom, prodávat to, co chtějí lidé koupit,

ne hledat, kdo koupí to, co chcete prodávat"

 

 

Co musí umět virtuální asistent a proč?

 

 

1) Obor, na který se chcete zaměřit. 

Nemůžete vědět všechno o všem. To je naprosto v pořádku. Ale odvětví, na které se chcete zaměřit, byste měli znát, jako své boty.

Ať už stavíte na svých zájmech, koníčcích, pracovních  zkušenostech, nebo základech ze školy, věnujte se tomu, co vás opravdu zajímá a baví. Pak se totiž budete zlepšovat a rozvíjet naprosto přirozeně a budete si to užívat.

 

 

2) Virtuální Asistent by měl přemýšlet jako podnikatel

Nikdo jsme se jako podnikatel nenarodili. Ve školách nás tak myslet neučí. Spíš naopak. Učí nás plnit rozkazy. Proto se každý z nás takovému myšlení musel naučit.

I když si to lidé často neuvědomují, je to jedna z největších přidaných hodnot, jakou můžete této práci dát. Je to výhoda, kterou žádný zaměstnanec tradiční kanceláře nemůže nabídnout. Sami totiž denně řešíte podobné věci, jako vaši klienti. Takže k nim máte mnohem blíž.

Vidíte zadané úkoly v širších souvislostech a to vám dává možnost, plnit je tisíckrát lépe, než obyčejný člen korporátu.

 

Začněte myslet, jako podnikatel

 

Nedávno se mě někdo ptal, kde najít takovou práci? Už jste viděli podnikatele, jak si hledá práci?

Není to ničí chyba, kdo strávil celý život v zaměstnání, je zvyklý takhle přemýšlet. Nepřehodí v mozku výhybku jen tak. I podnikatelskému myšlení je třeba se  naučit. Nic jako podnikatelské buňky neexistuje. 

Začněte myslet jako podnikatel, ne jako zaměstnanec.

Nikdo vám nebude říkat, co máte dělat. Pokud ano, pak je něco špatně.

Vy rozhodujete o tom, kolik klientů máte, kdy je máte a jací klienti to jsou. Pokud se spoléháte, že vám klienty někdo přivede, pak pracujete pro někoho jiného i když máte živnostňák a rizika si nesete vy.

Nikdo vám neurčuje, kolik můžete mít na výplatní pásce. Strop si určujete vy, ne někdo jiný.

To všehno jsou jen vaše rozhodnutí.

Proto potřebujete znát něco málo podnikatelských základů, abyste věděli, co a jak. 

Potřebujete vědět, jak přijímat a vydávat faktury. Co je třeba evidovat. Prostě nudné věci okolo podnikatelského papírování. Abyste si mohli nechat za své služby zaplatit.

 

 

V IDEÁLNÍM SVĚTĚ by stačilo, pořídit si webovou stránku a kouzlo je hotovo. Ale v reálu to nestačí.

Bylo by to stejné, jako pořídit si mobil, ale požívat na něm jen jediné tlačítko.  Nikam se nedovoláte :(

ALE...

Když víte JAK, je to snadné.

Například já... se za zákazníky nehoním. Já stisknu klávesu enter a je to.

Můžete to dělat stejně...

 

 

virtuální asistentka musí umět

 

50% úšpěchu je vaše služba.

50% zákazníci.

 

3) Můžete se naučit zacházet se sociálními sítěmi

jako je Facebook, Pinterest, Instagram nebo Twitter.

Jen na Facebooku je denně aktivních 1,5 miliardy lidí. V průměru na něm lidé stráví 35 minut každý den.

A jak víme ze studentských let...nejlepší party je ta, na které jsou ti správní lidé

Sociální sítě mají v dnešní době větší publikum, nežli televize a rádio dohromady. Lidé na nich také v průměru stráví stále více času. Proto jsou nejlepším místem, kde potkat právě ty lidi, které chcete.

A tudíž... pro vás nejlepší cestou, jak získávat nové klienty.  Když s nimi umíte správně zacházet, mohou pro vás být NEJVĚTŠÍM zdrojem zákazníků, bez jakékoliv placené inzerce.

No...a když už se to umíte, tak proč to nenabídnout, jako další ze služeb, když joi firmy tak dobře platí :)

Sice chvilku trvá, než to člověk zvládne na jedničku, ale jistě je to pohodlnější, spolehlivější, rychlejší a hlavně účinnější cesta, než rozdávat vizitky a čekat jestli se vám někdo ozve.

 

 

,,Když nevyděláváte peníze, není to práce, ale hobby."

 

 

4) Můžete se naučit pracovat s emailem

Víte, proč tolik firem používá email k prodeji zboží a služeb?

Za každý 1 dolar, který vložíte do emailové propagace, můžete očekávat 32 dolarů zpět. ( To je statistický průměr.)

Slušné číslo, ne?

A přesto... nepředpokládám, že jste na mých stránkách proto, že chcete být průměrní ;)

ANO. Můžete dělat newslettery a umět pracovat s nástroji jako je Mailchimp, nebo MAd MImi a MailerLite

ale, důležité je... JAK je používáte.

 

Vy ...můžete umět proměnit pár řádků obyčejného emailu na dechberoucí, ANO říkající kouzelnou formuli, která vydělá firmám statisíce.

 

5) Nástroje k práci online

Ať už je to vyhledávání informací na internetu, administrativa, správa firemních facebookových stránek, nebo zákaznická podpora, budete muset ovládnout nástroje, které vám práci na dálku umožní.

Řadu z nich možná znáte. Skype i Google Dokumenty často používáme i v osobním životě. Pokud ale umíte pouze s Excellem a Wordem, i tak máte slušný základ. Ty ostatní nejsou o moc náročnější.

 

 

6) Starat se o svou webovou stránku. 

Abyste věděli, co z toho, co děláte,  funguje nejlépe a co ne. Abyste poznali, když děláte něco správně a také, když děláte něco špatně. A jak to vylepšit.

 

7) Umět správně zkombinovat služby, které budete nabízet

Mít představu, že budete nabízet administrativu, budete mít hromadu volna a přesto se u vás dveře netrhnou, je nereálná a v dlouhodobém horizontu neudržitelná. Protože...

jestli se chcete zaměřit pouze na firmy, které se snaží za každou cenu ušetřit, budou šetřit i na vás.

Jestli se chcete stát virtuálním asistentem, abyste měli víc peněz a volného času, pak je dobré být efektivní. To znamená dělat to, co vám zabere co nejméně času a přinese co nejvíc peněz. Abyste mohli zbytek dne, nebo týdne věnovat tomu, co dává vašemu životu smysl.

Můžete však zkombinovat nabídku služeb tak, aby dokonale vyhovovala vaší cílové skupině i vám.

Totiž...

Pokud hodláte nabízet pouze přepisy textů a nemáte jiné dovednosti, pak je vaší konkurencí

  • Každý, kdo se přepisy textů a korekturami živí už od nepaměti
  • každá klasická asistentka v zemi
  • každý příbuzný, známý i známá známého vašeho potenciálního klienta
  • a v poslední řadě... všechny ostatní virtuální asistentky, které nabízejí to samé, za mizerné peníze a moc se jim nedaří (i když to nerady přiznávají)

Řekněte sami...

Proč by podnikatelé dávali přednost právě vám, před všemi těmi ostatními možnostmi, které mají a navíc, které většinou dobře znají?

Proč by se měl někdo obrátit na vás, namísto sousedovu těhotnou manželku, která umí to co vy, ale kterou zná alespoň od vidění?

Lidé nedělají nic bezdůvodně. A podnikatelé už vůbec ne.

Potřebují důvod.

Váš bude ten, že oboru rozumíte. Že o něm hodně víte.

Rozdíl mezi vámi a ostatními totiž je... být pro firmy LEPŠÍM řešením, než klasický asistent, NE levnějším.

Proto, když zkombinujete přepisy textu s nějakou další službou, kterou vaše cílová skupina potřebuje, dobře zaplatí, ale vás bude stát méně času a úsilí, pak máte namířeno nejkratší cestou k cíli.

 

8)  Můžete k získání zákazníků využít vlastní blog, video, nebo se staňte hostem na blogu někoho z branže. Nezaléží na tom, jaká je vaše specializace. Občas budete musíte dát světu vědět o tom, co umíte. A článek je v tomto případě nejlepší způsob.

 

9) Využívat placenou reklamu. Upozornit na sebe a služby které nabízíte, není v dnešní době vůbec lehké. Můžete využívat networking o sto šest, ale to, co jinak trvá budovat měsíce a roky, s placenou reklamou např. na Facebooku zvládnete rychleji. Když s ní umíte správně zacházet, dokážete oslovit ty správné klienty za halířové částky. Za stovku s přehledem 1000 lidí. To by se vám na podnikatelské akci, na které strávíte celý den a ještě zaplatíte 500,- za vstup, určitě nepodařilo.

A zase... když už to umíte, tak proč si za to nenechat slušně zaplatit? Firmy ve facebookové reklamě utrácejí miliony. Proč by nemohl být jeden z nich váš?

 

 

 

 

 

 

 
 
 
 

 

 

 

Nejčtenější články :

 

7 nejlépe placených úkolů pro Virtuální Asistenty 

Virtuální asistentka na volné noze

Abyste mohli začít pracovat na volné noze...

 

 

 

 

 

 

3 nejčastější chyby, které stojí život 98% všech neúspěšných virtuálních asistentů

virtuální asistentka a práce

 

Nikdo učený z nebe nespadl...

 

 

 
 
 
 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Markéta bouhaniková virtuální asistentka

Markéta Bouhaniková je první dámou VA Akademie, členkou Mezinárodní Asociace Virtuálních Asistentů a autorkou Učebnice pro Virtuální Asistenty.

Marketér tělem i duší. Přednáší o sociálních médiích, je lektor a odborný poradce pro virtuální asistenty.