Víte, komu své služby virtuálního asistenta budete prodávat?

02.07.2019 11:22

persona, ideální zákazník

 

 

Hlídáte emailovou schránku. Nadskočíte pokaždé, když zazvoní telefon,.... ale nikde žádná objednávka.

 

Každý den si leštíte svůj zbrusu nový Mac Book, přerovnáváte kancelářské potřeby a utěšujete, že dnes třeba zazvoní váš nový firemní mobil. Že zavolá milý chlápek z malé firmy na barevné ponožky a objedná si u vás zákaznickou podporu na mailu a chatu na celý rok. Nebo správu facebookové stránky. Nebo webu.

Sám nabídne, že pošle zálohu a řekne, že už se na spolupráci moc těší.

 

Ale ...nic se neděje. 

 

Rodina už kolem vás chodí po špičkách, protože vidí, že máte nervy napnuté jako špagáty.

Protože viděli, jakou jste si dali s přípravami práci. Kolik nocí jste strávili u počítače přípravami, učením a plánováním. Kolik šálků kávy jste vypili po náročném dni, abyste mohli po večerech plánovat svou novou kariéru.

 

Ale nic se neděje.  Klient v nedohlednu a vy si začínáte říkat, co je asi špatně.

 

 

 

 

Co je předpokladem úspěšného začátku?

 

 

 

Kupodivu to není počáteční kapitál, geniální nápad, ani vlivní přátelé či nadprůměrná inteligence.

To pravé tajemství je, nejlépe vystihnout, co lidé chtějí, co potřebují a jak jim to nejlépe nabídnout.

 

Zní to snadno a logicky.

 

Jak ale poznáte, co lidé potřebují?

 

 

 

Ujasněte si...

 

Jaký typ klientů chcete?

S jakými klienty by vás práce bavila?

Jaké služby byste rádi nabízeli?

Je nějaký obor, který vás speciálně zajímá?

 

 

Nedělejte tu nejčastější amatérskou chybu. Nechtějte být pro všechny vším.

Odvádí to pozornost

Zdržuje to.

Stojí to zbytečnou energii bez toho, abyste přinesli dokonalé řešení.

 
 
 

 

„Všeumělové nevydělávají velké peníze. Specialisté ano.“

 

 

 

 

Co mám na mysli slovem specialista...

Už víte, že vám doporučuji, vybrat si obor zaměření, raději než oblast.

Teď se začínáme dostávat k jádru věci.

 

Když se zaměříte na nějakou oblast, třeba správu sociálních sítí...  budete jen další z tisíců správců sítí v zemi.

Poznámka, že k tomu běháte i na poštu a třídíte emaily, působí víc zoufale, nežli lákavě.

 

Pokud si vyberete obor zaměření a nabídnete skladbu služeb, které přesně vaše cílovka potřebuje... eliminujete konkurenci na minimum. Protože nabízíte jedinečnou kombinaci, která je vyvinutá a perfektní právě pro ně.

 

Posuďte sami...

 

Představte si asistenta zaměřeného na obor vs. agenturu pro každého podnikatele... jako 2 rezervační systémy

 

Po kterém sáhnete jako první, když máte Yoga studio?

 

 

Odborník na určitý obor :)

jednoduchý, jasný... i design webu říká to, co titulek. Výraz jednoduchý i cvičení je jasně dán.

 

Ideální zákazníky

 

 

Agentura, co nabízí služby pro všechny :O

 

 

 

Tady už je vopruz jenom to, hledat, jestli patříte mezi těch 70 druhů podnikání, pro které se hodí.

Z toho kouká práce dřív, než jste se rozhodli podívat, jaké má funkce. Navíc křičí... já mám milion funkcí, abych všem vyhověl ( byť to není třeba pravda )

i design webu, je tak trochu chaos.

( Tím se nechci dotknout tvůrců, ani systému, ani webu)

 

Říkám... berte to jako přirovnání.

 

 

 

Už když své služby začínáte plánovat, prvním krokem, který vás tutově navede správným směrem, je, vytvořit si tzv. šablonu ideálního zákazníka.

 

 

Ta vám pomůže zjistit:

 

  • jaká bude dokonalá kombinace služeb
  • i nástrojů
  • ideální forma komunikace
  • kde získat nové klienty
  • jak si je udržet
  • jak postavit své služby tak, aby se o vás klienti prali
  • co vaše klienty zajímá a tudíž co zveřejňovat na sociálních sítích
  • o jakých tématech vytvářet obsah
  • sestavit podnikatelský plán i model
  • jak porazit konkurenci

 

Ukáže vám cestu, jak začít, jak postupovat, aby za vámi zákazníci sami přicházeli... i jak se udržet na špičce svého oboru.

 

 

Stáhněte si zdarma vzor pro šablonu ideálního zákazníka
 

 

 

 

 

Ideální zákazník

 

 

Kdo to je?

 

Teď si možná myslíte :

 

 

„ Ten, kdo přijde,

...koupí všechny služby, které nabízím,

...rád za ně dobře zaplatí

... a ještě se vrací “.

 

 

Souhlasím.

 

Zkusím ho ale popsat v tomto případě trochu jinak. Odbornou hatmatilkou :)

 

 

Je to člověk, který reprezentuje cílovou skupinu, pro kterou je  vaše služba určena.

 

Napůl fiktivní osoba, představující vašeho ideálního zákazníka. Osoba, které jste vlastnosti připsali na základě průzkumu trhu a  informací, které jste si o svých budoucích klientech zjistili.

 

 

 

 

 

Ideální zákazník je ten, na koho musíte myslet při každém kroku, který v budoucnu učiníte. Ten, komu vaše služby “ušijete„ na míru.

 

 

 

 

Zeptejte se sami sebe, víte, kdo je váš cílový zákazník?

 

Pokud vaše odpověď zní podnikatelé, neziskovky, zaneprázdnění lidé...  není to dost přesné.

Žádná z těchto odpovědí totiž skutečně nevystihuje zákazníky, které se snažíte zaujmout a oslovit tím, co nabízíte.

Takhle nezjistíte, jak je najít.

 

Zkuste být konkrétnější. Takový ideální zákazník...

 

  • kolik mu je asi let?
  • jakého je pohlaví?
  • rodinné situace?
  • jakého sektoru se jeho práce týká?
  • jaké má ve firmě postavení?
  • co každý den využívá?
  • co je jeho největším problémem?
  • s čím se každý den potýká?
  • jak tráví volný čas?
  • zaneprázdněnost?

 

Tyto otázky si musíte položit u každé cílové skupiny, která vás zajímá.

 

 

Pro každou z nich vytvořte  jednu takovou fiktivní osobu. S tolika možnými podrobnostmi, jak je to jen možné.

Nebojte se je stále doplňovat.

 

 

 

Př.

1)

 

Vy, jako virtuální asistent ( většinou B2B - firma která prodává své služby a produkty jiným firmám) si potřebujete vytvořit šablonu pro každou osobu, rozhodující o tom, jestli firma vaše  služby využije.

 

2)

Pokud např. spravujete klientův e-shop a ten prodává zboží jak firmám, tak koncovým zákazníkům, tzn funguje jako velkoobchod i e-shop pro koncové zákazníky, budete si muset vytvořit jednu šablonu představující koncového zákazníka a jednu zákazníka, který představuje majitele obchodu, který ve velkoobchodě nakupuje.

 

Vytvořte si pro každou takovou osobu 1 kartu.

Klidně přidejte i fotku, nebo obrázek. Vymyslete si jméno. Můžete tak popsat vlastnosti ideálního zákazníka pouze vyslovením jeho jména.

 

Tyto karty už vám budou neustále průvodcem.

 

 

Je to skvělý a  lety prověřený způsob, jak nabízet služby, přesně podle klientova gusta. Způsob který používají ti nejúspěšnější podnikatelé, k vyvíjení svých služeb a výrobků i ti nejlepší marketéři k tvorbě reklamních kampaní.

 

I vy si ho můžete osvojit.

Naučíte tak  totiž doslova číst myšlenky svých zákazníků.

 

 

 

1) Sepište si seznam všech cílových skupin, kterým budou vaše služby určeny.

2) Pro každou z nich si vytvořte kartičku s ideálním zákazníkem reprezentujícím cílovou skupinu.

 

 

 

Jak na to...

 

 

Příklad:

 

 

ideální zákazník virtuálního asistenta

 

Honza Kozel.

Je mu 33 let.

Má ženu a dvě děti.

Je čerstvým majitelem obchodu a e-shopu s včelařskými potřebami.

Zatím pracuje sám.

 

Co se týče včelařství, má rozsáhlé znalosti a zkušenosti. Nikdy předtím ale nepodnikal.

Včelky i firma mu zabírají spoustu času a na propagaci nemá zrovna nejvyšší rozpočet.

 

Založil svůj obchod, protože včelařství miluje.

Ale teď se cítí zavalen papírováním a spoustou činností, které s včelařstvím nemají nic společného. Rád by se věnoval rozvoji své firmy, namísto hraním si s firemní a facebookovou stránkou.

 

 

 

Pokud tohle všechno o svém zákazníkovi víte, pak mu můžete nabídnout pomoc přesně s tím, čím je třeba.

 

Honzovi např. můžete nabídnout pomoc s konkrétním druhem administrativy, se správou eshopu, s propagací obchodu...

 

 

 

Když už se jednou naučíte, jak správně a účinně propagovat vlastní služby, můžete s propagací totiž účinně pomoci i svým klientům.

 

A jak často říkám... ,, není nic, co klienti lépe ocení, než když jim pomůžete vydělat víc peněz. "

 

 

 

Až budete mít karty pro všechny skupiny vašich cílových zákazníků, mějte je vždy na očích.

 

  • při vytváření, či rozvoji nové služby
  • tvorbě výhodných balíčků
  • rozvoji zákaznických služeb
  • propagaci
  • ale třeba i při psaní obyčejného facebookového příspěvku.

 

Jen tak totiž budete vytvářet, nabízet a hlavně... prodávat služby, které ho skutečně osloví.

 

Své karty neustále doplňujte podle toho, jak se mění potřeby vašich klientů a jak se dozvídáte nové podrobnosti.

 

 


Co by měl být váš další  krok?
 

 

 

Markéta Bouhaniková je první dámou VA Akademie, členkou Mezinárodní Asociace Virtuálních Asistentů a autorkou Učebnice pro Virtuální Asistenty.

Marketér tělem i duší.

Přednáší o sociálních médiích, je lektor a odborný poradce pro virtuální asistenty.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
ZDARMA KE STAŽENÍ:
 
 
 
Slovníček pro virtuální asistenty