Email marketing



 

Co je email marketing

Druh marketingu využívající emailovou komunikaci k doručení hodnotného obsahu, budování vztahu se zákazníky a prodeji zboží a služeb. Tzv. předprodejní, prodejní a poprodejní komunikaci.
Pokud jste ji ještě neimplementovali do své prodejní strategie, vyhazujete peníze z okna.
 

Takhle získáte klienty bez stresu, rizik a zbytečných chyb…. i když nikdo neví, KDO JSTE

Více zde: https://www.va-akademie.cz/pfbmc/jak-ziskat-klienty/

Proč je email marketing důležitý pro malé firmy

 
 
 

Co je třeba k vytvoření úspěšné emailové kampaně

Šablony ideálních zákazníků, abyste věděli co posílat
Zmapovaná cesta zákazníka, abyste věděli, kdy to posílat
Strategický plán rozesílání kampaně, abyste věděli, jak to posílat
Sestavit a napsat obsah emailů, abyste měli co posílat

Umět zacházet s kterýmkoli nástrojem, který vám s vytvářením kampaní pomůže


Email marketing software

Emailový marketing můžete dělat i z obyčejného Gmailu. Stačí do něj přidat nějaké rozšíření, jako je
Gumbamaill, MailKing, nebo Gmass ( pro Chrome),  které vám pomohou vnést automatizaci a přehled do rozesílání emailů.
 
Jinak existuje celá řada nástrojů, která slouží přímo pro plánování a tvorbu emailových kampaní.
Od levných a jednodušších, až po sofistikované a finančně náročnější. U nás se často používá Mailchimp. MailerLite, nebo český SmartMailing.
 
Emailový marketing může být také přímo součástí CRM tzv. Custommer Realationship Managnegement System.
Neboli nástroj na řízení vztahů se zákazníky. Např. Active Campaign má tuto funci přímo integrovanou. Jinak lze nástroje pro tvorbu emailových kampaní s CRM propojit.
 
 

Jak funguje email marketing

 
Dát světu vědět, že vaše firma existuje, dá práci.  Ale předstvte si, že se o vás lidé dozvědí a pak to zapomenou :O

Za tím účelem získáváte návštěvníkův kontakt. Většinou se jedná o e-mailovou adresu.

K jejímu sběru může posloužit registrační formulář na vašem webu, fb stránce, nebo třeba i okno chatu.
 
WEB

jak funguje email marketing

 
  FB stránka


budování emailové databáze

Okno chatu


mailing list



To poslední, co si lidé přejí, je, dostávat víc e-mailů, než už dostávají. A proto svůj e-mail nedávají jen tak. 
Vetšinou dobře funguje, získání kontaktu výměnou za nějakou hodnotnou informaci. Třeba kupon, e-book, ale stačí i vlastní newsletter.
Podle GDPR musí být zasílání materiálů emailem podmíněno souhlasem. Pokud posíláte něco užitečného, lidé údaje zadají rádi.
Pokud publikujete opravdu zajímavé články, lidé budou rádi dostávat upozornění, že nějaký nový vyšel, budou je rádi otevírat i číst.
(Záleží, co nabízíte za služby, nebo klient za zboží.)

V okamžiku, kdy vám poskytne návštěvník stránky svůj kontakt, posunul se zase o něco dál na své nákupní cestě.


Email marketin na cestě zákazníka



V tomto okamžiku začínáte opravdu budovat vztah s potenciálním klientem.
Když mu nabídnete něco, co pro něj bude mít opravdovou hodnotu, je to skvělý způsob, jak udělat dojem.
Pozor! Vysoká hodnota neznamená vysoká cena!
 
 
Např. na tomto webu... určeném primárně virtuálním asistentům, najdou na blogu tolik informací, že mohou začít podnikat jako virtuální asistent i bez kurzu, nebo tréniku.
Emailem jim chodí odkazy na články v takovém pořadí, aby si mohli udělat představu o tom, co virtuální asistent dělá i jak se jím stát a další užitečné tipy a rady o tom, jak pomáhat podnikatelům a firmám.
Takové informace mají vysokou hodnotu, ale to neznamená, že je něco stojí.
 
 
Tomu, co za získání e-mailu, nebo jakéhokoliv jiného kontaktu návštěvníkovi nabídnete, se říká Lead Magnet. (Doslova magnet na potenciální zákazníky)
Na jeho správném zvolení závisí, jak kvalitní potenciální zákazníky získáte.

Při jeho vytváření mějte  před očima vašeho ideálního zákazníka. Co opravdu ocení?
Může to být e-book s návodem, ale i třeba zajímavý pracovní list, který mu pomůže překonat, nebo naplánovat překonání nějakého jeho problému.
 
 
 
Tip:
Pro vytváření e-booků je Canva jako dělaná. Dokonce poskytne alespoň základní ochranu proti kopírování.
Stačí zvolit požadovaný formát e-booku, např. A4 a stáhnout jako PDF for print.



Seznamy získaných kontaktů si rozdělte podle zájmů, nebo ideálních zákazníků, abyste mohli rozesílat obsah, který je opravdu relevantní.

Mohou vám v tom pomoci různé druhy Lead Magnetu, na základě kterého se čtenář registroval.

Třeba ...když jste zaměřeni na zdravý životní styl...
Jiný Lead Magnet bude zajímat výživové poradce se zájmem o pomoc s publikací blogových článků a jiný bude fungovat na fitness trenéry, se zájmem o pomoc se správou sociálních sítí.
Záleží na tom, na kolik takových ideálních zákazníků svými produkty cílíte.


Pro budování vztahů s klienty a zákazníky je e-mail skvělým prostředkem.
Je nenákladný a můžete ho přizpůsobovat cílovým skupinám, jak je se vámi líbí.

Způsoby jak budovat a udržovat vztah s klienty a zákazníky si volí každý sám.

Pro vás bude skvěle fungovat, když svým zájemcům budete zasílat nějaké užitečné rady, týkající se vašich služeb. 

Třeba, jak jim
karty google pomohou, dostat se na vámi naplánovanou schůzku včas i při dopravní zácpě.

Nebo tipy, jak strávit volný čas, ušetřený spoluprací s vámi.

Obsah e-mailů by měl čtenáře bavit a motivovat ke spolupráci. To, že by jim měl ukázat, že umíte svou práci, neznamená samochválu. Ale opravdový důkaz.
Vaše články, návody a recenze spokojených klientů, budou to pravé.
 
Než si ukážeme, jak efektivně využít e-mail marketing, potřebujete vědět, s jakými druhy e-mailů budete pracovat.
 
 

Druhy emailů

 


Emaily můžeme rozdělit do dvou základních skupin:

 

Hromadné (1: mnoha lidem) – určené lidem, kteří se registrovali na vašem webu, stránkách sociálních sítí atd.

Transakční ( 1: 1) - určený jen jedné osobě, kterou bývá většinou zákazník, po provedení transakce

 

 

1) HROMADNÉ EMAILY

 3 základní typy hromadných emailů a kdy je použít




Propagační emaily a nárazové prodejní emaily


Obsahují nabídku služeb (či produktů) kterou zasíláte zaujatému seznamu potenciálních zákazníků, nebo jeho části.


Zasílají se, když máte zvláštní nabídku. Počítejte s tím, že někomu se to nebude líbit, ale s tím se srovnáte. Nemohou čekat všechno zadarmo. Pokud ano, je to jejich problém, ne váš.



Newsletter


Většinou zasílaný pravidelně v týdenních, čtrnáctidenních či jiných intervalech. Obsahují informace, které jsou pro odběratele hodnotné, případně link na ně. ( Např. odkazy na nové články na vašem blogu)
Nejen pro vás. Ale i pro vaše klienty je
Newsletter parádní příležitostí, jak s nimi udržovat kontakt. Jinak sejde z očí, sejde z mysli :(

Newslettery jsou určeny k budování důvěry. Často na ně dostáváte odpovědi od čtenářů a navazujete kontakty.



Přehledy


Zasílají se v pravidelných intervalech ( např. měsíčních). Obsahují přehled článků za celý měsíc. Jsou krátké, stručné, a bohaté na odkazy.
Fungují nejlépe, publikujete li hodně obsahu, nebo naopak, pokud pokud neprodukujete dostatek vlastního obsahu a zveřejňujete obsah vašich strategických partnerů ze stejného odvětví ( vhodné zejména ze začátku. Stejným způsobem můžete postupovat i na sociálních sítích, sdílením článků jiných autorů)
Budujete důvěru, ukazujete váš přehled o daných tématech a problematice.

 

 


2) TRANSAKČNÍ EMAILY

5 typů transakčních emailů


Transakční emaily obecně jsou otevírány a čteny častěji a proto jsou pro vás skvělou příležitostí, jak dostat k vašim čtenářům to, co máte na srdci.


Upozornění


Email odeslaní na základě důležitých změn ve vaší firmě, jako je třeba zvýšení cen vašich služeb.
Nebo je např. některá z vašich služeb znovu dostupná.
Lze jich využít ke zvýšení prodeje např. tím, že každý, kdo si předplatí vaše služby na jisté období, může je získat ještě za starou cenu


Emaily založené na předchozí akci


Emaily odeslané návštěvníkům vašeho webu, či seznamu potenciálních klientů, na základě toho, co udělali, nebo neudělali. Např. Odeslaný těm, kdo otevřeli váš email, ale neklikli na odkaz v něm.


Potvrzovací emaily


Email, který obdrží každý, kdo se registruje k odběru vašich novinek. Většinou obsahuje text typu prosíme potvrďte vaše přihlášení.



Účtenka/faktura


Email, který obdrží zákazník po objednání vašich služeb. Můžete k němu připojit nějakou malou výhodnou nabídku.


Abyste zamezili nespokojenosti čtenářů, dodržujte pravidlo 80:20.

Neustálé bombardování čtenářů nabídkami zboží a služeb, je stejné, jako spamování zdi na facebooku fotkami produktů. Jednou za čas je to prima, ale pořád? To nikoho nebaví.

Jistě sami dostáváte novinky ( newslettery ) z vašich oblíbených stránek, nebo obchodů. Řada firem je ke komunikaci se svými zákazníky využívá. Kolik z nich opravdu poctivě otvíráte a kolik vás skutečně zajímá?


 

 

Jak email marketing pomáhá firmám



Je celkem jasné, že nemluvíme o několika e-mailech denně, ale časem o stovkách e-mailů.

K rozesílání většího množství e-mailů se používají nejrůznější e-mailové nástroje, jako je
MailChimp, AWeber, MailerLite, Mad Mimi a spousty dalších.
(Já pracuji s 
MailChimpem a při tréninku se učíme také s ním, takže příklady budou z něj.)

MailChimp má pro začátek tu výhodu, že prvních 2000 kontaktů je zdarma, takže je pro start podnikání a hlavně pro učení se, ideální.

Protože nepotřebujete rozeslat 10.000 emailů, ale mít pokud možno co největší seznam kontaktů.

Pokud chcete, aby se e-maily odesílali automaticky, bude třeba placená verze. ( kolem 200/měs) Cena se zvyšuje s rostoucím počtem vašich kontaktů. Ale nijak razantně.

(Pokud chcete v rámci tréninku používat automatické rozesílání zdarma, učíme se použít Mad Mimi. )

 

 

Jak funguje email marketing

 

Registrační formuláře na webové stránce jsou s MailChimpem propojeny skrze tzv. Landing Page.

To je zabezpečená, šifrovaná stránka pro sběr kontaktů a citlivých informací, jako jsou údaje z kreditní karty atd.

 

Landing page pro sběr kontaktů k email marketingu

 

 

V okamžiku, kdy návštěvník zadá svůj email, Mailchimp zareaguje odesláním automatické emailové zprávy, kterou si sami vytvoříte.
Třeba uvítací e-mail, jaký jste dostali i vy, když jste vyplnili formulář na mojí stránce :D s ebookem Jak se stát virtuálním asistentem, a nejpopulárnějšími články z blogu.


Emailové adresy se ukládají do seznamů kontaktů.

Ty můžete různě filtrovat a třídit.

Vzhledem k tomu, že MailChimp zaznamenává každé otevření odeslaného e-mailu i kliknutí na příspěvek v něm, máte dokonalý přehled o tom, kteří lidé vaše emaily a články čtou a kteří ne.

Podle toho můžete své kontakty třídit na aktivní a neaktivní.

Záleží na vás, jak s neaktivními čtenáři naložíte. Já mám nastaveno jejich automatické mazání, takže těm už pak návody nechodí, ale každý má pro to jiný postup. Já má vyzkoušeno, že se mi lidé dříve, či později vracejí a registrují znovu.  Klidně třeba po roce.

Pokud máte jinou zkušenost, můžete odběratele znovu a znovu zkoušet aktivovat. Třeba slevovým kuponem.

 

Personalizace emailů

 

Můžete kontakty také třídit  podle data, kdy se registrovali. Stejně tak podle místa , jmen, atd.

To vám dává skvělou možnost, třídit návštěvníky podle toho, co je zajímá.
Můžete rozesílat zprávy o akcích podle místa pobytu, nebo automaticky rozesílat novinky podle zájmů. 

Př.:
Vytváříte-li newslettery např. pro sportovní e-shop, můžete rozlišit čtenáře na lyžaře, fotbalisty, plavce atd. A dál jim již posílat jen věci, které je opravdu zajímají.

Pokud totiž uděláte stejnou chybu, jako mnoho jiných firem a budete lidem zasílal novinky, které nejsou středem jejich zájmu, přestanou je zkrátka číst a časem skončí mezi spamem.


V MailChimpu, stejně jako v ostatních takových nástrojích, můžete vytvářet jednotlivé e-maily, nebo celé sady e-mailů.


Dobré je, vytvořit hned na začátku sérii uvítacích e-mailů a využít ji k rozřazení čtenářů hned na začátku podle jejich preferencí.
Nabídnout jim možnost sami si určit, co je zajímá.

E-maily se odesílají automaticky, hned jak návštěvník odešle svůj kontakt, v intervalech, které si sami zvolíte.



Při vytváření série e-mailů můžete nastavit, v jakém intervalu se mají rozesílat, v jaký čas a komu.

Stejně tak se mohou zprávy samy odesílat v závislosti na chování odběratele zpráv.
Např. když klikl na odkaz v určitém e-mailu, jestli na email odpověděl atd.


nástroj pro email marketing


MailChimp  měří plno věcí a údaje o nich zaznamenává.

Máte tak přehled o úspěšnosti svých e-mailových kampaní, ale také o nejvhodnější době pro rozesílání e-mailů. 

Pro mne je to např 16:00, ale u vás to může být třeba v 9 ráno.

Vždy záleží na vaší cílové skupině a jejím chování během dne.
Můžete si také nastavit doručení pošty v požadovanou dobu v závislosti na časových pásmech.

Takovouto sadu e-mailů stačí vytvořit jednou.
MailChimp už pak zprávy kombinuje a rozesílá automaticky sám, podle vámi zadaných parametrů. Takže hodně práce ze začátku, ale pak už máte klid.
Pak už prodeje probíhají v podstatě samy.

Máte tak dostatek času, věnovat se klientským projektům a zákazníkům, namísto starostí o to, kdy a kde získáte příští zakázku.

Doporučuji ze začátku vytvořit třeba několik různých sérií e-mailů a otestovat, která funguje nejlépe.
 

 

Vyhodnocujete úspěšnost jednotlivých emailů i celých kampaní.

V Mailchimpu si můžte porovnat své výsledky nejen svých kampaní mezi sebou,... ale i jak si stojíte oproti ostatním podnikatelům ve vašem oboru.

 

 úspěšnost email kampaní ve vašem oboru

metriky v email marketingu
 

 

Měříte otevírání, prokliky ( pokud email odkaz obsahuje) a následně i úspěšnost uzavřených prodejů.


Mailchimp má i aplikaci do mobilu, takže když po čase dostanete obsesi, jako mám já, ( a uvidíte, že až vás marketing chytne, tak ji na tuty dostanete :.) tak máte nejdůležitější čísla vždycky po ruce. Máte tak přehled o nejdůležitějších metrikách, jako je počet leadů za den, měsíc a od posledního odeslání emailu.

emailový marketing aplikaceemailový marketing metriky

 

Aplikace nenabízí tolik podrobností, jako Mailchimp v prohlížeči, kde můžete vidět i podrobnosti jako zdroje kontaktů, celkové zaujetí emailového publika atd.

zdroje emailových adres v marketinguzaujetí emailového publika

Výhodou online nástrojů je, že s nimi pracujete prostřednictvím internetového prohlížeče, takže i když neovládáte angličtinu, můžete použít rozšíření s překladačem, nebo rovnou zabudovaný překladač, podle toho, který prohlížeč používáte a nemusí vás jazyková bariera nijak trápit.

 
 
 
 
 

MARKETINGOVÝ SLOVNÍČEK

ZDARMA
 
marketing pojmy pro virtuální asistenty
Stačí zadat e-mail, kam ho máme poslat.
Můžete si ho, pokud chcete, také zakoupit za 20,-. V tom případě nás kontaktujte emailem.
 
 

 

 

 

 



 

 

 

 

Markéta Bouhaniková virtuální asistentka

Markéta Bouhaniková je první dámou VA Akademie, členkou Mezinárodní Asociace Virtuálních Asistentů a autorkou Učebnice pro Virtuální Asistenty.

Marketér tělem i duší. Přednáší o sociálních médiích, je lektor a odborný poradce pro virtuální asistenty.