Jak se bránit kopírování

 

Jak se bránit kopírování

 

 

Pro řadu firem je psaní textů, či publikace článků, e-booků a dokumentů na denním pořádku.

Pomoc s jejich publikováním je jedna z častých věcí, se kterou se na vás klienti obrátí.

 

Dnes se chci věnovat smutnější stránce této práce.

 

Plagiátorství je zcela jistě rozšířeno po celém světě, ale speciálně u nás v Čechách, je potřeba mít všechno zadarmo, nebo na tom ještě vydělat, jakýsi národní sport.

 

Nemůžete zabránit tomu, aby byly texty emailů, webu, obrázky, nebo know-how, ukradeny. Ale...

V dnešním článku vám chci ukázat pár nástrojů a kroků, které můžete využít a podniknout, abyste klientovy dokumenty nejen ochránili, ale dokázali je i aktivně bránit. A případně vyvodit důsledky.

 

 

Nástroje se různí podle toho o jaký obsah se jedná. Může to být text stránek, emailů, nebo obrázky a videa na webových stránkách, nejrůznější dokumenty, PDF a jiné materiály.

 

Pokud jsou to materiály, které prodáváte, je řešení snadné.  Do všech částí materiálů je vložen obrázek o velikosti 1 pixelu s informacemi o objednávce. Takže přesně víte, kdo materiál šíří.

 

 

 

Některé z mnoha nástrojů k trackování a odhalení kopírovaných materiálů

 

 

 

 

Prvním z nástrojů, do kterého se při produkci většího množství obsahu vyplatí investovat je Copyscape. Můžete ho vyzkoušet i zdarma. Stačí zadat URL vašeho webu a nástroj vám ukáže všechny stránky kopírující váš obsah.

 

 

 

Další nástroj, který můžete využít je Google Alerts. Zadáte část vašeho obsahu a nástroj vám zašle upozornění pokaždé, když se váš text na internetu objeví.

 

 

 

Dobrým nástrojem pro hledání kopírovaného obsahu je Grammarly. Primárně je určen ke kontrole gramatiky v angličitně, ale funguje také jako skvělý vyhledávač kopírovaného obsahu.

 

 

 

 

To, že se někdo na vašem webu chová podezřele, se zaznamená snadno, stejně jako já.

K dokazování plagiátorství se hodí i nahrávky z aplikace Smartsupp, která pořizuje záznamy návštěvníků vaší stránky.  Můžete přesně vidět, co na webu dělají, kam klikají i to že jsou na vaší stránce po 150-té. To vás většinou na někoho takového vlastně upozorní.

Získáte tak IP adresu návštěvníka i místo, odkud jsou. Takže pak stačí zadat do Googlu např.  Ivančice Brno virtuální asistentka...a hned víte co se děje.

 

Jak vypadá smartlook záznam
Jak vypadá smartlook záznam

 

 

 

Velmi se mi líbí také Unicheck, který umí geniálně kontrolovat vaše Google Dokumenty a vůbec vaši práci v reálném čase. Zkontroluje texty v 99% formátu bez potřeby konveze. A skvěle mají řešeny také ceny, protože jsou stupňované nejen podle toho, jestli jej využíváte k osobnímu firemnínu, nebo ,,nóbl firemnímu" užití, ale také podle počtu stránek, které potřebujete kontrolovat. Takže pokud začínáte podnikat a nepotřebujete od samého začátku žádné extrabuřty , pak ho můžete využít už od 5$ na měsíc.  Zdarma jej můžete vyzkoušet na 14 dní.

 

 

 

 

Co se týče ochrany prodávaných e-booků a dokumentů PDF, můžete využít některý ze systémů DRM ( Digital Rights Management ). Social DRM opatří vaše dokumenty a elektronické knihy jakýmsi „vodoznakem“., který opatří dokument informacemi o kupujícím. Snaží se tak zamezit nelegálnímu kopírování a dalšímu šíření dokumentů na internetu.

Dokumenty v našem e-shopu jsou jím opatřeny. Ani jsme ochranu nemuseli nijak řešit. Ochranu dokumentů zajišťuje prodejní systém SimpleShop, který využíváme.

Pokud tedy klienti hodlají nabízet dokumenty k prodeji, mohu SimpleShop jen doporučit.

 

 

 

 

Zde jsou kroky, které můžete v případě zcizení obsahu, či jiného duševního vlastnictví podniknout

 

 

 

Nemusí být nutně v tomto pořadí, ale je dobré začít to řešit v klidu a případně přitvrdit.

 

  1. Můžete zkusit něco pasivně agresivního, jako napsat podobný článek jako teď já, rozeslat email s odkazem na něj a čekat, že když si ho dotyčný přečte , pochopí, že o něm víte a přestane sám. Email nazvete třeba... Je tenhle email náhoda?   Takhle to vypadá, když se potrefená husa ozve...
 
Dobré je také emaily trackovat ( co se s nimi děle dál, jestli je někdo posílá někomu dalšímu), protože i obsah komerčních emailů je duševní vlastnictví.
 
 

2. Kontaktovat dotyčnou osobu. ( Vždy písemně – je to první legální krok) Požadujte, aby okamžitě přestala text, obsah či know-how jakkoli šířit.

 

3. Pokud obsah šíří na webové stránce, nebo víte, který web mu patří, (stačí zadat URL webu do vyhledávacího okénka služby Who.is a víte kam a komu dopis zaslat.) V dnešní době není nic těžkého materiály vystopovat a také prokázat stáří či původ kopírovaných materiálů. Třeba díky trackování emailů, nebo již zmíněnému vkládání pixelu.

 

4. Napište článek a pusťte ho do oběhu. Tady je jeden takový příklad.

 

Nezapomeňte tuto možnost zahrnout do svých obchodních podmínek na webu! 

 

  • Není dovoleno modifikování, prodávání ani další předávání obsahu, bez písemného souhlasu majitele a autorských práv k dané části.
  •  Části obsahu dostupné pouze registrovaným uživatelům je určen výhradně těmto uživatelům. Šíření obsahu mezi neregistrované uživatele je posuzováno jako závažné porušení smluvních podmínek.

 

Uživatel souhlasí, že při porušení kázně, nebo pravidel stránek, mohou být údaje zveřejněny, nebo poskytnuty III. straně.

 

 

Odstranění násilím? Žádný problém

 

 

1. Kontaktujte Google a nahlaste plagiátorství. Když se stránka ocitne na jejich černé listině, bude odstraněna z výsledků vyhledávání a celá doména pak zmizí vč. obchodního názvu.

  1. Kontaktujte webhosting a požádejte o zrušení webu. Zadáním url webu do vyhledávače Whoshostinthis.com, snadno zjistíte provozovatele.

  2. Obraťte se na odborníky. Ať už se jedná o texty, obrázky, videa, audio, hry, nebo grafiku, můžete se obrátit na DMCA.com. Jsou schopni odstranit stránku kdekoliv na světě. Mají napojení na zkušené právníky a odborníky na mezinárodní právo. Jsou si tak jistí, že garantují navrácení peněz, pokud se jim zcizený obsah odstranit nepodaří.

  3. Vezměte to k soudu. Každý trochu dobrý právník je schopný podat žalobu pro poškození a porušení autorských práv. Můžete se soudit o ušlý zisk a soudní výlohy. Soudy u nás sice pracují pomalu, ale pracují.

 

Nástrojů a způsobů, jak kopírování předejít a jak ho řešit, je víc. Já však upřímně doufám, že se jím nebudete muset zabývat často.

 

Zdá se vám článek užitečný? Neváhejte ho sdílet s přáteli


 

 

Markéta Bouhaniková je první dámou VA Akademie, členkou Mezinárodní Asociace Virtuálních Asistentů a autorkou Učebnice pro Virtuální Asistenty.

Marketér tělem i duší.

Přednáší o sociálních médiích, je lektor a odborný poradce pro virtuální asistenty.

 

 

NEJčtenější články:

7 nejlépe placených úkolů pro Virtuální Asistenty 

Virtuální asistent na volné noze

Abyste mohli začít pracovat na volné noze...

 

NEJoblíbenější e-training:

MASTER CLASS

Vše co potřebujete vědět o práci virtuálního asistenta

  • Prověřené postupy a strategie krok za krokem
  • Vzory formulářů i hotové checklisty které můžete ihned začít používat
  • Nejnovější internetové nástroje
  • Získávání nových a nových klientů