Jak se bránit kopírování

 

Jak se bránit kopírování

 

 

Pro řadu firem je psaní textů, či publikace článků, e-booků a dokumentů na denním pořádku.

Pomoc s jejich publikováním je jedna z častých věcí, se kterou se na vás klienti obrátí.

 

Dnes se chci věnovat smutnější stránce této práce.

 

Plagiátorství je zcela jistě rozšířeno po celém světě, ale speciálně u nás v Čechách, je potřeba mít všechno zadarmo, nebo na tom ještě vydělat, jakýsi národní sport.

Nemůžete zabránit tomu, aby byly texty, obrázky, nebo know-how, ukradeny. Ale...

V dnešním článku vám chci ukázat pár nástrojů a kroků, které můžete využít a podniknout, abyste klientovy dokumenty nejen ochránili, ale dokázali je i aktivně bránit. A případně vyvodit důsledky.

 

Nástroje se různí podle toho o jaký obsah se jedná. Může to být text, nebo obrázky a videa na webových stránkách, nejrůznější dokumenty, PDF a jiné materiály.

 

Prvním z nástrojů, do kterého se při produkci většího množství obsahu vyplatí investovat je Copyscape. Můžete ho vyzkoušet i zdarma. Stačí zadat URL vašeho webu a nástroj vám ukáže všechny stránky kopírující váš obsah.

 

Další nástroj, který můžete využít je Google Alerts. Zadáte část vašeho obsahu a nástroj vám zašle upozornění pokaždé, když se váš text na internetu objeví.

 

Dobrým nástrojem pro hledání kopírovaného obsahu je Grammarly. Primárně je určen ke kontrole gramatiky v angličitně, ale funguje také jako skvělý vyhledávač kopírovaného obsahu.

 

Co se týče ochrany prodávaných e-booků a dokumentů PDF, můžete využít některý ze systémů DRM ( Digital Rights Management ). Social DRM opatří vaše dokumenty a elektronické knihy jakýmsi „vodoznakem“., který opatří dokument informacemi o kupujícím. Snaží se tak zamezit nelegálnímu kopírování a dalšímu šíření dokumentů na internetu.

Dokumenty v našem e-shopu jsou jím opatřeny. Ani jsme ochranu nemuseli nijak řešit. Ochranu dokumentů zajišťuje prodejní systém SimpleShop, který využíváme.

Pokud tedy klienti hodlají nabízet dokumenty k prodeji, mohu SimpleShop jen doporučit.

 

 

Zde jsou kroky, které můžete v případě zcizení obsahu, či jiného duševního vlastnictví podniknout.

Nemusí být nutně v tomto pořadí, ale je dobré začít to řešit v klidu a případně přitvrdit.

 

  1. Můžete zkusit něco pasivně agresivního, jako napsat podobný článek jako teď já a čekat, že když si ho dotyčný přečte , pochopí, že o něm víte a přestane sám.
  2. Kontaktovat dotyčnou osobu. ( Vždy písemně – je to první legální krok) Požadujte, aby okamžitě přestala text, obsah či know-how jakkoli šířit.
  3. Pokud obsah šíří na webové stránce, nebo víte, který web mu patří, stačí zadat URL webu do vyhledávacího okénka služby Who.is a víte kam a komu dopis zaslat. V dnešní době není nic těžkého vystopovat, prokázat stáří či původ kopírovaných materiálů.
  4. Napište článek a pusťte jej do oběhu. Tady je jeden takový příklad.

 

Odstranění násilím? Žádný problém.

 

1. Kontaktujte Google a nahlaste plagiátorství. Když se stránka ocitne na jejich černé listině, bude odstraněna z výsledků vyhledávání a celá doména pak zmizí vč. obchodního názvu.

  1. Kontaktujte webhosting a požádejte o zrušení webu. Zadáním url webu do vyhledávače Whoshostinthis.com, snadno zjistíte provozovatele.

  2. Obraťte se na odborníky. Ať už se jedná o texty, obrázky, videa, audio, hry, nebo grafiku, můžete se obrátit na DMCA.com. Jsou schopni odstranit stránku kdekoliv na světě. Mají napojení na zkušené právníky a odborníky na mezinárodní právo. Jsou si tak jistí, že garantují navrácení peněz, pokud se jim zcizený obsah odstranit nepodaří.

  3. Vezměte to k soudu. Každý trochu dobrý právník je schopný podat žalobu pro poškození a porušení autorských práv. Můžete se soudit o ušlý zisk a soudní výlohy. Soudy u nás sice pracují pomalu, ale pracují.

 

Nástrojů a způsobů, jak kopírování předejít a jak ho řešit, je víc. Já však upřímně doufám, že se jím nebudete muset zabývat často.

 

Zdá se vám článek užitečný? Neváhejte ho sdílet s přáteli


 

 

Markéta Bouhaniková je první dámou VA Akademie, členkou Mezinárodní Asociace Virtuálních Asistentů a autorkou Učebnice pro Virtuální Asistenty.

Marketér tělem i duší.

Přednáší o sociálních médiích, je lektor a odborný poradce pro virtuální asistenty.

 

 

NEJčtenější články:

7 nejlépe placených úkolů pro Virtuální Asistenty 

Virtuální asistent na volné noze

Abyste mohli začít pracovat na volné noze...

 

NEJoblíbenější e-training:

MASTER CLASS

Vše co potřebujete vědět o práci virtuálního asistenta

  • Prověřené postupy a strategie krok za krokem
  • Vzory formulářů i hotové checklisty které můžete ihned začít používat
  • Nejnovější internetové nástroje
  • Získávání nových a nových klientů