Co s podnikatelským plánem?

 

VA Akademie má za sebou první rok. Po rozpačitém začátku jsme nabrali vítr do plachet a řítíme se rychlostí, která nám dává občas dost zabrat. Ale je to nádherný pocit. A za ten vám všem, kteří mi fandíte a píšete, moc a moc děkuji.

 

Pravdou je, že to nejsem já, komu patří obdiv. Jste to právě vy všichni. Obdivuhodné maminky, s kuráží postavit se na vlastní nohy. Odvážlivci, kteří se nebojí prostě změnit směr. Odbočit ze zajetých kolejí a zkusit něco nového. Když jsem začínala, měli mne za blázna. Tvrdili mi, že to nebude fungovat. Dnes vím, že odvaha začít a jít si za svým snem, je polovina úspěchu. A proto věřím, že i vy všichni máte to nejhorší za sebou.

Po roce je správný čas, podívat se zpět a přehodnotit úspěchy i neúspěchy. To mne přivedlo k tématu dnešního článku.

 

Nedávno mi jeden z vás položil otázku, co s podnikatelským plánem pro virtuální asistenty? Většinu z výhod jsem stručně uvedla, už když jste měli možnost si zakoupit speciální vzor pro virtuální asistenty. Někteří z vás ji využili, někteří možná prošvihli, ale třeba vám stačila některá z univerzálních šablon, kterých jsou na internetu stovky. Každopádně už ho máte.

 

Co ale dál s podnikatelským plánem?

 

 

Podnikatelský plán je dobré projít několikrát ročně a ujistit se, že skutečně směřujete k cílům které jste si vytyčili. Někdy je „ v zápalu boje “ snadné, nechat se unést nedůležitými věcmi, které vás svádějí z vámi vytyčené cesty. Zjistíte, že se věnujete úplně jiným projektům, než je skutečně třeba. Přesvědčte se, že vás to co děláte, skutečně posouvá tam, kde chcete být.

 

Projděte si finanční výhodnost vašeho podnikání.

Je nutné si udržet přehled o tom, zda vám finanční plánování vychází tak, jak jste si představovali. Častějším procházením odhalíte případné nedostatky dříve. Můžete je i dříve začít řešit a předejít tak nejen nemalým finančním ztrátám, ale i hodinám zbytečné práce. Takže, pokud ho projdete každý měsíc, neuděláte chybu. Možná jste si jako virtuální asistent na začátku vybrali služby, které se vám nevyplácejí.  Změňte to. Vezměte to, co pro vás fungovalo nejlépe a ještě to vypilujte. Zkombinujte výnosnější specializaci s tím, co děláte.

Vydělali jste víc, než bylo v plánu? Odměňte se nějakou drobností a zbytek šikovně investujte do činností, které vám nejvíce vydělaly. Bude to pro vás nový elán do žil a skvělá motivace.

 

Na konci každého roku si plán znovu projděte. Aktualizujte jej. Jistě jste mnoho věcí dotáhli do konce, ale získali jste i nové znalosti a dovednosti, díky kterým můžete své plány upravit. Jako virtuální asisten můžete rozšířit nabídku služeb, navýšit ceny za vaše služby a vytyčit si další cíle. Možná rozšíření celého podnikání. Najmutí další pracovní síly atd.

 

Kdy je třeba aktualizovat plán?

 

 

  • Pro jednání se společníky či investory (Je to ideální způsob, jak vaše podnikání do detailů prezentovat.)

  • Chcete uvést na trh novou službu

  • Udála se významná změna na trhu

  • Přibyla nová silná konkurence

  • Je třeba přibrat lidi

  • Vaše firma se rozvíjí a roste

  • Potřebujete finance na rozšíření firmy

  • Váš původní plán neodpovídá skutečnosti

 

Je téměř jisté, že vám vzrostla konkurence. Zjistěte jaká je situace a přizpůsobte se. Naplánujte, jak se odlišit. Najděte nové způsoby, jak být pro klienty atraktivnější. Čím častěji to uděláte, tím méně klientů vám konkurence vezme.

 

Sepište si všechny výhody, které můžete oproti konkurenci nabídnout.

 

  • Je to větší rychlost?

  • Snazší komunikace?

  • Pracujte v tomto oboru déle a proto máte více zkušeností

  • Máte znalosti, které konkurence nemá?

  • Vydělají díky vám firmy více peněz?

 

To jsou nejdůležitější faktory, které klienti berou v úvahu, když se rozhodují mezi vámi a někým jiným. Proto je důležité ukázat, že je máte. Všemi možnými prostředky.

 

Zcela jistě se vám také otevřely nové možnosti, jak oslovit nové klienty. Máte mnohem více kontaktů, než tomu bylo na začátku. Můžete navázat strategická partnerství s řadou firem i vašimi klienty. Otevřely se vám dveře na řadu akcí, kam byste se před rokem ještě neměli šanci dostat. Zahrňte to všechno do vašich nových plánů. Už jen kvůli tomu jste totiž o krok napřed před všemi ostatními.

 

 

 

 

 

 

Markéta Bouhaniková je první dámou VA Akademie, členkou Mezinárodní Asosciace Virtuálních Asistentů a autorkou Učebnice pro Virtuální Asistenty. Marketér tělem i duší. Přednáší o sociálních médiích, je lektor a odborný poradce pro virtuální asistenty. Působila jako manažer pro Momster.cz, projekt věnující se možnostem flexibilní práce a podnikání se zaměřením na matky s dětmi.